Tjenare..

Sitter med ett stort hus från -57, gamla radiatorer och eldar pellets i en oljepanna från början av 90-talet.
Eldningen funkar bra och så med minimalt med krångel trots brännare från 2002.

Men jag har börjat snegla lite på alternativ. Primärt för att få ned kostnaden men också för att det vore trevligt att slippa sota, aska ur och kånka pellets hela vintrarna.

Tomten är olämplig för bergvärme och för liten för jordvärme. Har sett på SGUs kartor att en del grannar istället har borrat 10-talet hål på 20m (har ej utforskat detta alternativ ytterligare). Fjärrvärme vill jag inte ha.

Återstår gör luft/vattenvärmepump. Jag har suttit och läst fabrikanternas marknadsföring hur mycket som helst - stora besparingar utlovas. Men tekniken verkar funka rätt dåligt när temperaturen kryper neråt -15-20 grader vad jag förstått.

Eftersom jag bor i inlandet är jag rädd att besparingen gentemot pellets skulle ätas upp av de veckor jag i praktiken måste köra på el.

Så min idé är att jag skulle kunna installera en beg. pelletspanna av erkänt märke (8-12k för en 10 år gammal på blocket) för att få lite mindre hantering med uraskning och sotning samt eventuellt någon % bättre verkningsgrad, och köra den under vargavintern när pumpen inte längre är lönsam.

Fördelar- Fortfarande oändligt med varmvatten, hög temperautur till radiatorerna så att jag kan fortsätta laborera med min nattsänkning och med noll påverkan på nätavgiften i kommande effekttariffer som ser ut vara på väg att införas.

Pumpen i sin tur skulle jag kanske kunna välja i en något lägre effekt än annars och kanske klara mig med 30-35 graders framledningstemperatur när det bara är några enstaka minusgrader. Och köra den när den ger bättre ekonomi än pelletsen.

Jag är än så länge på idéstadiet, och jag är medveten om att det finns nackdelar med denna typ av lösning. Men lite osäker på hur stora nackdelar.

Lite praktiska funderingar:
Får jag räkna med stilleståndsförluster i pannan, eller kan jag låta pannan stå kall när jag inte eldar i den?
Risk för rost med rumstempererat vatten?
Kan man stänga av en luft/vattenpump hur som helst mitt i vintern - hörde någonstans att det blev frysrisk för utedelen?

Har sett det finns "dockningsvärmepumpar" (Märket ES) som är anpassade för att komplettera en befintlig panna - men märket känns lite okänt.
Nibe, IVT, CTC mfl. verkar ju ha pumpar som är förberedda för "ytterligare värmekälla", men menar man snarare solfångare än pelletspanna i det sammanhanget? En tekniktank kanske är det som behövs annars?

Den ekonomiska kalkylen vet jag ingenting om än så länge, pelletspannan kopplar jag säkert in själv men lite merkostnader antar jag att jag får räkna med. Frågan är hur stora.

Det lutar åt at jag kontaktar en installatör (säljare!) efter nyår och frågar om offert och råd, men dit är det långt och jag jag vill veta mer nu! :D

Jag vill ha era tankar och synpunkter på mina idéer! Ge mig lite infallsvinklar och erfarenheter!

J
Har du bara pannan eller en tank med shunt ut , då går det att ha en LVVP som går mot tanken , det med minusgrader , är att du får läsa vad den ger vid låga temperaturen , står i specen för varje VP , Att ha en LVVP stående på utsidan och stänga av går bra om ett lite flöde är på den , annars fryser hela alltet ner . , Ska man ha något säkert så är det en split , gasen går in och värmer via växlare ,
Att stänga pannan när VÅ går , inga problem om det inte sitter en shunt på pannan , samt att det blir ingen rost i systemet med rumstemp
Stilletåndsförlust i pannan kan det bli om det inte går att stänga bort den med ventiler , korsdrag med luft genom skorstenen som kyler pannan

Har lite samma funderingar som dig.
Bor i kustlandet så inte riktigt samma klimat.

Eldar också pellets men börjat lessna på detta och kikar på luft/vatten o då vi också har lite för liten tomt för jordvärme och skulle nog behöva 2st hål för bergvärme och med 35-40meter till berg så känns det hopplöst att borra för rimliga pengar.

Men jag har kollat lite på vad som finns på marknaden som kan lämpa sig för att värma 200+kvm med en framledning på ca 65 vid dut. Har kommit fram till att nibe f2120 ger 63c ut vid 25-.

Och med deras smo modul ska det gå att docka med exempelvis pellets för att kunna toppa då pumpen inte riktigt orkar och vill ha understöd.

Så vi kanske kan komma undan med cirka 70 000 för 16kw varianten plus modul, inget som gör att vi kommer direkt spara pengar men komforten att kanske elda 1-2 pallar på ett år är värt det.

Ska man ta investeringen är det enligt mig bättre att gå fullt ut och dimensionera för 100% täckning av värmepumpen. Att bygga in ett beroende av att pelletspannan ska gå är att be om krångel och strul.

Har man större hus och bor där det bli många minus så har även den största LVVP svårt att leverera, effekten sjunker vid ökat värmebehov, men klarar LVVP ned till -15-20 så får man åka på elpatron dessa dagar,

J jojo123 skrev:
det med minusgrader , är att du får läsa vad den ger vid låga temperaturen , står i specen för varje VP
Jag laddade ner ett par produktdatablad och kikade men jag tycker det verkar snålt med information om hur pass effektivt de jobbar när det blir 15-20 grader kallt.

COP och Scop-siffror finns det ju gott om men COP mäts väl vid +7 och SCOP "kallt klimat" mäts utifrån någon ort i södra Sverige vad jag förstått.

Samtidigt finns det till exempel Mitsubishi som har någon modell som lovar "värme ner till -28", men oklart vad som menas närmare.
Värme effektivare än elvärme? Vilken verkningsgrad? Vid vilken framledningstemperatur?

Men jag tror jag gör bäst i att kontakta en installatör i närheten och fråga.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska man ta investeringen är det enligt mig bättre att gå fullt ut och dimensionera för 100% täckning av värmepumpen. Att bygga in ett beroende av att pelletspannan ska gå är att be om krångel och strul.
Jo jag insåg det lite senare, jag med. Skulle jag ledsna totalt på att elda så är det ju som du säger dumt att sitta med en underdimensionerad pump.

Det verkar inte skilja sig så många tusenlappar mellan olika effekter heller.

H Husqvarna220Ac skrev:
Har man större hus och bor där det bli många minus så har även den största LVVP svårt att leverera, effekten sjunker vid ökat värmebehov, men klarar LVVP ned till -15-20 så får man åka på elpatron dessa dagar,
Japp, stort var det. I mitt fall 149m2 boyta + 80-100m2 källare + 50m2 isolerat garage som jag kanske vill ha plusgrader i i framtiden.

Jag har inte funderat sådär värst mycket på hur många dagar om året det är under -15 och vad det egentligen kostar med el just dessa dagar.

Installatörerna på orten lär väl ha koll tycker jag.

Jag har bott på annan ort ett tag och hyrt ut huset. Elräkningen landade på 31000kwh de senaste tolv månaderna med två personer i huset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.