Hej,

Jag har en frånluftsvärmepump idag som börjar sjunga på sista.
Är intresserad av att byta den till en luft-vatten värmepump då jag anser vårt hus vara idealiskt för detta.

Har tittat runt på dakin, thermia och toshiba men bara varit i kontakt med ventilationsutveckling toshiba som säger att de kan koppla på en förenklad ventilationsfläkt fast utan återvinning.
Kommer detta tillföra något problem eller är det bara tuta och köra?
sen kommer innedelen och tanken vara i samma rum och ersätta fl-pumpen med själva uppvärmningen och varmvattnet och utedelen vid garaget som hämtar energin istället.

Ska kontakta andra också bara för att höra mig för men det känns mycket bra hittills och de känns seriösa.

/Carl G

Kolla på en bättre frånluftvärmepump än den du har.
Comfortzone CE50/CE65 eller nya Nibe F750.
Det är nog väldigt enkelt att ersätta din gamla med en sådan.
Det enda som krävs är förmodligen extra isolering av avluften för att förhindra kondens. Avluften kommer att bli mycket kallare än tidigare.

Varför anser du att ditt hus är idealiskt för en luft/vatten?

/Hasse

Frånluftsvärmepumparna har jag uppfattat som mindre energieffektiva samt att elstegen tar över allt för ofta.

Jag bor på 101m2 boarea, 1 1/2 plan. På de siffror jag sett så verkar den bästa lösningen för huset en luft-vatten.
Bergvärme blir för dyrt och jag vill ogärna göra om hela framsidan pga borrande efter jag gjort iordning den för två år sedan.
Fördelen med luftvatten är vell 1. priset 2. återbetalningstiden 3. installationen

Självklart vore det enklare med att byta till en annan frånluftsvärmepump men själva tekniken känns både gammal och mindre effektiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.