Hej.

Jag håller på att försöka välja ut ett värmesystem för vårt hus som skall byggas ganska snart.
Ursprungligen hade man projekterat en Nibe F730-Frånluftsvärmepump, men jag har börjat fundera mer i banorna på att köra med Luft/Vatten och komplettera med FTX.

Efter många timmars letande på nätet så snubblade jag över den här pjäsen.
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/panasonic-ar-effektivitet/

På grund av lite svårigheter med att hitta någon bra plats att montera ett FTX-aggregat så tyckte jag att konceptet med att ha ett FTX-aggregat monterat ovanpå värmepannan verkar vara väldigt smidigt.
Min fråga är nu om det eventuellt finns fler liknande system på marknaden samt om någon har erfarenheter av liknande system.
Det är inte speciellt svårt att hitta hela Aquarea serien hos diverse återförsäljare, men självaste FTX-aggregatet som syns i länken ovan kan jag inte se röken av någonstans. Är detta måntro endast en fiktiv produkt som inte har lanserats än?

Tacksam för alla tips och råd.

R
NIBE f750 går ju köra med tilluftsaggregat sam40

Är det inte Ctc som har någon nyare modell med någon form av ftx på ”toppen” ?

Hej.

Tack för er input.
Nibe F750 och Sam 40 är ju eventuellt ett alternativ. Det som talar emot den lösningen är att det blir två separata enheter som ska få plats i samma utrymme. Vi har lite begränsat med plats i tvättstugan och skulle vilja hålla det hela så smalt som möjligt.

Beträffande CTC så verkar deras moduler endast ha frånluftsventilation.

Det jag fastnade lite för med Panasonics modell var att allt samlas i en enda stapel och att där verkade finnas möjlighet att även kyla tilluften på särskiljt varma dagar vilket i kombination med solceller skulle vara ett optimalt sätt att nyttja energin från solcellerna under högsommaren.

Comfortzone har också en tilläggsmodul T15 med tilluft värme och kyla för nybyggen men den måste hänga på väggen bredvid själva frånluftsvärmepumpen.

Tackar för tipset. Jag ska ta en titt på deras sortiment

Vad är det du vill uppnå? Förvärmning av tilluften, återvinning av energi ur frånluften eller både och?
Ska det vara ett vattenburet distributionssystem för primära värmen?

Hej.

Min tanke är att återvinna värmen ur frånluften och förvärma tilluften, och tanken är att vi ska ha ett vattenburet golvvärmesystem i hela huset (1,5 planshus). Att panasonics FTX system verkar ha stöd för att aktivt kyla tilluften på sommaren är ju ett klart plus, dock så har jag inte lyckats hitta allt för mycket matnyttig info om deras system.

Jag kanske är helt ute och cyklar med mina idéer om värmesystemet, men det som är viktigt för mig är ett förhållandevis tyst system, så jag vill helst inte ha någon kompressor inomhus så luft/vatten känns ganska vettigt. Dock så har vi en stor tomt på 16200 kvm så man kanske ska börja titta på jordvärme istället om det kan tänkas vara ett ännu bättre system. Vad jag förstår så ska väl jordvärme vara ganska bra om man vill kunna kyla huset på sommaren också.

Välj jordvärme, med en frånluftmodul som värmer jordvärmen eller så tar du ftx. Då har du den bästa uppvärmningen med återvinningskravet avklarat .
Ta sedan en luft luft för kyla. Enklare billigare bättre än att kyla med jordvärme via tilluft eller konvektor.

Vad har du för takhöjd? En väggmonterad FTX är annars ganska lättplacerad.

Nilan Compact P Air 9 är en modell som har det du efterfrågar.

Själv har jag en REC VP som också är en FTX med kopplad luft-vatten värmepump, men är lite besviken på cop för värmepumpen. Och att värmepumpen och ftx knappt är ihopkopplade förutom estetiskt.

I detta läget rä jag av åsikten att det är bättre att ha två helt separata system.
Ett system för uppvärmning
Ett system för ventilation

Eventuell kyla genom en centralt placerad fläktkonvektor på frikyla från bergvärme eller en luft-luft värmepump.

Hur mycket utrymme har du? De kombinerade maskinerna är oftast inte kompaktare än två separata.

Panasonic systemet ser onekligen smidigt ut jämfört med alternativen

Jag skulle också kört på separata system. Att kyla via tilluften funkar inte så jättebra. Dessutom ställer det högre krav på kondensisolering av kanalerna.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad har du för takhöjd? En väggmonterad FTX är annars ganska lättplacerad.

Nilan Compact P Air 9 är en modell som har det du efterfrågar.

Själv har jag en REC VP som också är en FTX med kopplad luft-vatten värmepump, men är lite besviken på cop för värmepumpen. Och att värmepumpen och ftx knappt är ihopkopplade förutom estetiskt.

I detta läget rä jag av åsikten att det är bättre att ha två helt separata system.
Ett system för uppvärmning
Ett system för ventilation

Eventuell kyla genom en centralt placerad fläktkonvektor på frikyla från bergvärme eller en luft-luft värmepump.

Hur mycket utrymme har du? De kombinerade maskinerna är oftast inte kompaktare än två separata.

Panasonic systemet ser onekligen smidigt ut jämfört med alternativen
Kan ditt missnöje med cop på din värmepump hänga ihop med att din utedel väger 62,5 kg och tex IVT i samma effekt ( 17kw och din 16,5) väger 184kg ?

Jag har inte 16,5 Kw varianten men visst större utedel har fördel. Sen är IVT maskinen en monoblock så den blir tyngre.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Panasonic specar kylan och värmen via luften rätt bra så skulle jag välja en sådan så ligger den väldigt bra till

[länk]
Det behövs ett högt luftflöde för att distribuera 4-6 kW. Mycket högre flöde än normalt ventilationsflöde.
Då är det mycket bättre med en luft-luft-varmepump som kyler befintlig inneluft jämfört med att hela tiden ta in varm uteluft och kyla den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.