Vad är det för fel på en luftluftvärmepump som när det är kallt, -15 till -20 allt mer uppvisar detta beteende:
- täta avfrostningar trots knappt någon frostbildning (se video cirka 2 timme snabbspolat till 1 minut, så det är nog 4 avfrostningar under tiden.)
- drifttid 20 min, avfrostning 10-15 min
- ger allt mindre värme, klarar inte hålla 20 grader i rummet den sitter i, sjunker stadigt och vid 15 börjar jag vanligtvis elda eller slå på el-element.
- drar 7 ampere "som vanligt" under drifttiden
- vid 0 till -15 grader betydligt bättre funktion, då tydlig frostbildning och avfrostning 1 gång per timme istället för 2.

Det är en Daikinpump och dessa säljs med arbetstemp utomhus ned till -25'. Men är det så att den i princip slutar gå helt då (och går riktigt dåligt i -20 i mitt fall).

Jag har nämligen en Julapump på samma fastighet och den går riktigt bra, håller värme i den delen, även när det är -20 och behöver inte avfrosta mer än kanske varannan timme. Den säljs också med arbetstemp utomhus ned till -25'. Är inte Daikin bättre än Jula? Det är ju ganska stor prisskillnad.

Redigerat:
Kanske har det läckt ut köldmedia så det bara finns lite kvar? Låt en kyltekniker kolla upp den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Om en värmepump säljs för att inte gå sönder eller stanna vid -25C så är det inget som säger hur den fungerar inte ens om

J Josth skrev:
Kanske har det läckt ut köldmedia så det bara finns lite kvar? Låt en kyltekniker kolla upp den.
har haft service på den sedan strul förra året, då blev det dock ordentligt med isbildning och efter det kom larm om köldmedium lågt. Då söktes efter läckage överallt utan att hitta något men att det kunde vara läckage i innedelen, fick höra det var ett känt problem med vissa av den här typens innedel, så det byttes lite grejer iaf. Sen dess har den väl till synes gått men det är ju bara nån månad i ordentlig drift i princip sen dess och ingen större kyla heller och felen kanske tar tid att komma fram på nytt vid mindre läckage som kan vara svårt upptäcka till och med? Lite tröttsamt få den påfylld en gång per år för ett halvårs drift typ.

Jag skulle säga givarfel utedelen. Den frostar på jämnt och fint över lamellerna men stannar för avfrostning på tok för tidigt, det brukar vara vansinnigt mycket mer frost på en Daikin innan den stannar.

Den jämna fördelningen på förångaren tyder inte på köldmediebrist. På Daikin så är det ett komplett givarknippe som gäller, alla 3 givarna sitter i samma kontaktstycke. Be service komma ut och byta :)

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Jag skulle säga givarfel utedelen. Den frostar på jämnt och fint över lamellerna men stannar för avfrostning på tok för tidigt, det brukar vara vansinnigt mycket mer frost på en Daikin innan den stannar.

Den jämna fördelningen på förångaren tyder inte på köldmediebrist. På Daikin så är det ett komplett givarknippe som gäller, alla 3 givarna sitter i samma kontaktstycke. Be service komma ut och byta :)
Ja precis, den kan frosta på ordentligt mycket mer vad jag sett tidigare. Dessutom hört samma från annat håll om ojämn frost = köldmediebrist.

Någon form av givarfel känns logiskt när det är såhär. Tack, precis nåt sånt här jag ville höra.

J Josth skrev:
verkar frosta jämt över ytan det lilla som blir - så det är nog inte köldmedelsbrist utan skulle nog gissa på sensorfel eller kalibreringsfel i någon av yttre och inre temperatursensor i utedelen med för liten temperaturgap som resultat och därför starta avfrostningen lite väl fort efter när värmeuttaget ur luften kommit igång ordentligt. Det handlar bara om enstaka graders felvisning för att det skall påverka avrostningen negativt som här.

på min Mitsubishi vid -4 grader C så var den ganska rejält infrostad innan den detekterade behov av avfrostning att det nästan kändes som att temperaturgapet mellan yttre och inre sensorn var lite onödigt stort i det här fallet.

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
X xxargs skrev:
verkar frosta jämt över ytan det lilla som blir - så det är nog inte köldmedelsbrist utan skulle nog gissa på sensorfel eller kalibreringsfel i någon av yttre och inre temperatursensor i utedelen med för liten temperaturgap som resultat och därför starta avfrostningen lite väl fort efter när värmeuttaget ur luften kommit igång ordentligt. Det handlar bara om enstaka graders felvisning för att det skall påverka avrostningen negativt som här.

på min Mitsubishi vid -4 grader C så var den ganska rejält infrostad innan den detekterade behov av avfrostning att det nästan kändes som att temperaturgapet mellan yttre och inre sensorn var lite onödigt stort i det här fallet.
tack för svar! Om det är kalibrering, är det svårt att kalibrera eller är det något köldmedelstekniker ska klara på plats? Den beter sig ju bara så under en viss temperatur, annars går den nog som väntat. Tänker om temperaturen inte är på problemnivå just när teknikern är här...

Allt du säger verkar logiskt och stämma nu när jag ser hur pumpen beter sig när det efter en ovanligt kall novemberhelg blivit cirka -15 ute igen, då ger den åter värme från att inte gett något alls nästan, och lägger på sig ett fint vitt frosttäcke en längre tid in avfrostning kickar in. Det är inte bara själva avfrostningsintervallet dock, när temperaturen ute ökar 1-2 grader blir det stor skillnad i värmen den ger. Kanske att den aldrig hinner jobba och hålla tryck osv när den avfrostar så ofta? (gissar).

Redigerat:
MultiMan
En bekant har en 2 år gammal Daikin som inte gav i stort sett någon värme vid -20 som det var i förrgår. Min 7 år gamla Mitsubishi ger betydligt mer. Även om man satte innerfläkten på högsta vägrade den varva upp, troligen för att den inte kunde ger någon värme att tala om. Först vid -15-16 började det hända något. Även denna är angiven att klara -25 (iofs precis som min gamla Mitsu FH35).

MultiMan MultiMan skrev:
En bekant har en 2 år gammal Daikin som inte gav i stort sett någon värme vid -20 som det var i förrgår. Min 7 år gamla Mitsubishi ger betydligt mer. Även om man satte innerfläkten på högsta vägrade den varva upp, troligen för att den inte kunde ger någon värme att tala om. Först vid -15-16 började det hända något. Även denna är angiven att klara -25 (iofs precis som min gamla Mitsu FH35).
precis samma läge här, slutade mellan -15 och -20 men nu är det -15 igen så nu går den. Men det sägs kunna vara kalibreringsfel. Jag har svårt tro att Daikin ska vara så mycket sämre än annat, särskilt Jula. Jag tycker den ska gå minst lika bra som Jula i -20.

mcr108s mcr108s skrev:
precis samma läge här, slutade mellan -15 och -20 men nu är det -15 igen så nu går den. Men det sägs kunna vara kalibreringsfel. Jag har svårt tro att Daikin ska vara så mycket sämre än annat, särskilt Jula. Jag tycker den ska gå minst lika bra som Jula i -20.
Vilken Jula har Du som funkar fint?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H he-peter skrev:
2519, skiljer nog inte mycket mot 2522

A
mcr108s mcr108s skrev:
tack för svar! Om det är kalibrering, är det svårt att kalibrera eller är det något köldmedelstekniker ska klara på plats? Den beter sig ju bara så under en viss temperatur, annars går den nog som väntat. Tänker om temperaturen inte är på problemnivå just när teknikern är här...

Allt du säger verkar logiskt och stämma nu när jag ser hur pumpen beter sig när det efter en ovanligt kall novemberhelg blivit cirka -15 ute igen, då ger den åter värme från att inte gett något alls nästan, och lägger på sig ett fint vitt frosttäcke en längre tid in avfrostning kickar in. Det är inte bara själva avfrostningsintervallet dock, när temperaturen ute ökar 1-2 grader blir det stor skillnad i värmen den ger. Kanske att den aldrig hinner jobba och hålla tryck osv när den avfrostar så ofta? (gissar).
det går inte att "kalibrera" då detta är daikins avfrostningsalgoritm, på de billiga kinapumparna gick ofta pipesensorn sönder vilket medförde att förångaren aldrig eller alldeles försent försökt frostas av dvs tvärt om ditt fall. fulfixet då var att flytta ut luftsensorn så att den trodde att det var varmare ute än vad det var och avrostningarna initierades tidigare på en annan kurva i algoritmen

A
H he-peter skrev:
den ouppackade..

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
De hoppas på att ingen upptäcker att de inte orkar under -20

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.