Hej jag hyr ett hus som har en liten elpanna som är kopplad till ett öppet värmesystem. Radiatorerna är från diverse årtionden då huset är från 30talet. Så några enstaka radiatorer har ventil för returen. Och andra inte. Vilket gör att det blir en mardröm att balansera. I princip all värme vill gå till övervåningen. Där blir det tokhett om man skulle vilja. Radiatorn närmast värmepannan(toaletten)på nedervåningen blir lite varm. Nästa i köket blir fisljummen om jag har tur. Och den tredje i som är i köket är iskall hela tiden. Går man åt andra hållet från pannan till vardagsrummet så blir elementet ganska varmt. Dock ej som övervåningen. Ena radiatorn på övervåningen får jag lufta stup i ett. Skulle jag råka göra det när pumpen är igång så suger den i sig luft och vattnet åker ut ur skvallerröret på taket. Tryck i systemet är obefintligt då det är öppet. Vrider jag ner värmen uppe på radiatorerna så blir det ingen skillnad nere då vattnet bara verkar cirkulera från panna till expansionskärlet på vinden. Ja jag blir tokig på det här... Nu eldar vi mest för värme och tänkte bara ha elsystemet för underhållsvärme. Då systemet även sitter ihop med gamla tjockare rör så kan jag ju gissa att dom är fulla i skit och avlagringar. Och det blir ju inte bättre att man måste fylla på vatten hela tiden när man luftar som också medför mer syre i systemet. På nedervåningen så är det nya kopparrör med några moderna radiatorer. 4 radiatorer nere och 3 uppe. Dock så är den uppe på kattvinden avstängd då expansionskärlet värmer upp det där inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.