Äventyret med min ivt greenline fortsätter. Nån som vet hur man avluftar köldbärarkretsen. Fick in luft när jag rensade.
Så här ser det ut utifrån.

• Värmepumpsinstallation med synlig expansionskärl, rör och cirkulationspump i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kickan123 skrev:
Äventyret med min ivt greenline fortsätter. Nån som vet hur man avluftar köldbärarkretsen. Fick in luft när jag rensade.
Bör finnas en avluftningsventil i närheten av expansionskärlet (ska sitta på ett högt ställe). Det kan vara en riktig ventil eller i form av en bilhjulsventil med en schradernål i mitten.

R
Först , kärlet sitter fel ,men det är ont om plats till tak så något annat gick inte , vet du vilket rör som går ut och in från borrhålet .
Det sitter några pluggar på rören ovan kärlet , det är nog bara där som du kan lufta .
Kan du fylla kärlet till full och trycka i luft tills kärlet har en nivå ca 5 cm från botten , då finns det tryck för att få ut luften , blir många vändor , när du ändå håller på sätt på rören upptill ett par ballofixer för framtida bruk , då går det lättare att lufta
genom att koppla lite
Börja där och återkom när du är färdig med ballofixerna

K Kickan123 skrev:
Det sitter två kikventiler med täcklock på vardera på de isolerade rören, där kan du avlufta systemet. Stoppa helst cirkulationspumpen om du ska lufta annars finns risken att du bara sprider luften i systemet.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Rördelar och ventiler nära en vägg, fråga om justering av de översta komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom två? Vrider man de översta i så fall?

K

S Soning skrev:
Det sitter två kikventiler med täcklock på vardera på de isolerade rören, där kan du avlufta systemet. Stoppa helst cirkulationspumpen om du ska lufta annars finns risken att du bara sprider luften i systemet.

R
Lossa ett lock och vrid på fyrkanten liiiiiite bara finns det luft så är den i den del som är ovanför rören som går till höger
Stäng sätt på locket och gör lika med den andra , troligtvis kommer nivån i kärlet att sjunka så du behöver fylla på om det är en luftkudde med tryck i kärlet annars kommer den luften att gå in i rören

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Lossa ett lock och vrid på fyrkanten liiiiiite bara finns det luft så är den i den del som är ovanför rören som går till höger
Stäng sätt på locket och gör lika med den andra , troligtvis kommer nivån i kärlet att sjunka så du behöver fylla på om det är en luftkudde med tryck i kärlet annars kommer den luften att gå in i rören
Tack! Nu förstår jag principen. Tyvärr verkar det saknas tryck i kärlet. Det kommer liiite luft när jag öppnar men inte så att nivån ändras.
K

R
PÅ vilket rör sitter cirk-pumpen och åt vilket håll pumpar det

R rävlyan skrev:
PÅ vilket rör sitter cirk-pumpen och åt vilket håll pumpar det
Det är jag tyvärr inte människa att avgöra, tror jag. Det jag vet är att kärlet sitter på det bortre röret medan silkorg och avtappningskranar sitter längst ner på röret närmast rummet.
Jag måste ha fått in luft när jag skulle rensa silkorgen och öppnade fel mutter. Eftersom silkorgen var inklistrad i isolering öppnade jag den nedersta muttern av de två avtappningarna. Några dl vätska rann ut men nivån i kärlet är ungefär densamma.
Försöker se det som Projekt Lär Känna Pumpen och är oerhört tacksam över all hjälp här.
K

Man behöver en rundkörningspump så man kör runt allt ordentligt. Låna eller hyr av nån vsfirma.

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.