Jag har ett elementhus från slutet av 60-talet
Ska byta golv och börjar riva upp en gammal plastmatta. Det blir helt luddigt där jag drar bort den.
Är det bättre att låta mattan ligga kvar? Hur får man annars enklast bort luddet? Kan mattan vara limmad med giftig lim?
Ska byta golv och börjar riva upp en gammal plastmatta. Det blir helt luddigt där jag drar bort den.
Är det bättre att låta mattan ligga kvar? Hur får man annars enklast bort luddet? Kan mattan vara limmad med giftig lim?
Detta var vanligt i vissa områden under slutet av 60-talet, speciellt på södra sidan STHLM b.la Orminge, & mattan låg ofta en bit in i väggarna så man fick skära mattan vid väggliv.S Settlarn skrev:
Det svarta är en stegljuddämpade på undersidan av oftast en vinylmatta.
Denna matta limmades med harts lim & är relativt jobbig att få bort.
Jag har gjort ca 1000 lägenheter med denna typ, då vi renoverat golven.
Mattan brukar inte vara helt plan, så att lägga matta på matta är enbart upp till dig om du skulle bli nöjd av resultatet.
En ABS-slip med spik-platta fungerar bäst om man vill ta bort allt ludd, man får ofta ändå använda en vass barkspade i hörn & på vissa fläckar.
Det är inte farligt lim.

HejJ jawen skrev:Detta var vanligt i vissa områden under slutet av 60-talet, speciellt på södra sidan STHLM b.la Orminge, & mattan låg ofta en bit in i väggarna så man fick skära mattan vid väggliv.
Det svarta är en stegljuddämpade på undersidan av oftast en vinylmatta.
Denna matta limmades med harts lim & är relativt jobbig att få bort.
Jag har gjort ca 1000 lägenheter med denna typ, då vi renoverat golven.
Mattan brukar inte vara helt plan, så att lägga matta på matta är enbart upp till dig om du skulle bli nöjd av resultatet.
En ABS-slip med spik-platta fungerar bäst om man vill ta bort allt ludd, man får ofta ändå använda en vass barkspade i hörn & på vissa fläckar.
Det är inte farligt lim.
[bild]
Tack för ett jättebra svar.
Jag vill verkligen ta bort mattan, den är sprucken och känns inte rolig, så då ska jag göra det.
Antar att det är lika bra att hyra en maskin och inte göra med en liten handslip?
Hur noga ska man vara? Allt ska bort?
Tänkte lägga foam och parkettgolv där nu.
Med parkett behöver du INTE ta bort någonting av det svarta luddet.S Settlarn skrev:
Kontrollera bara när hela mattan är borta, att golvet är tillräckligt plant utan större svackor eller toppar.
Jag skulle istället för foam rekommendera Lumppapp av bra kvalité, den kan man också ta bitar av & lägga i svackor.
Lycka till!
Ok, vad bra att jag kan låta luddet var kvar 😀.J jawen skrev:Med parkett behöver du INTE ta bort någonting av det svarta luddet.
Kontrollera bara när hela mattan är borta, att golvet är tillräckligt plant utan större svackor eller toppar.
Jag skulle istället för foam rekommendera Lumppapp av bra kvalité, den kan man också ta bitar av & lägga i svackor.
Lycka till!
Flera grannar säger att de lagt platonmatta under parketten för att slippa fukt.
Borde man göra det?
Jag köpte Kährs tuplex som något mellanting tänkte jag.
Det är ett enplanshus på platta.
Vilka märken är bra på lumppapp om jag ska köra på det?
Men även utan ventilerade golv borde väl små klinkerplattor med breda fogar eller genomsläpplig heltäckningsmatta som tål fukt gå bra?D DE73 skrev:
Ja du har uppenbart fukt, som via kapillärkraft kommer upp genom plattan.S Settlarn skrev:
En av teknikerna vi använde för att ta bort luddet var just att blöta upp golvet, så precis som du säger är fuktigt/blött lim & ludd betydligt lättare att få bort.( vi använde cementvatten)
Du måste i detta fatt använda Platonmatta ell liknande koncept, med ventilerade socklar.
Det finns Platon matta Blå som endast bygger 6 mm
https://media-prod.beijerflow.com/media/medias/docus/240/produktdatablad_platon_golv_2023-09-27.pdf
https://media-prod.beijerflow.com/media/medias/docus/261/729872.pdf
HejJ jawen skrev:Ja du har uppenbart fukt, som via kapillärkraft kommer upp genom plattan.
En av teknikerna vi använde för att ta bort luddet var just att blöta upp golvet, så precis som du säger är fuktigt/blött lim & ludd betydligt lättare att få bort.( vi använde cementvatten)
Du måste i detta fatt använda Platonmatta ell liknande koncept, med ventilerade socklar.
Det finns Platon matta Blå som endast bygger 6 mm
[länk]
[länk]
Ok då ska jag se till att införskaffa platon. Ska man lägga lumppapp sen mellan platon och golv?
Är det bäst att hyra en maskin då och ta bort allt? Är väl dumt att lämna ludd som kan bli fuktigt även om jag har platon? Eller spelar det ingen roll?