Hej!

Jag hoppas det är ok att jag ställer en fråga kring reparation? En lucka i köket ramlade plötsligt ner ikväll av oklar anledning. Vi märkte att den satt lite löst häromdagen, då var det en av skruvarna som satt lite löst. Skruvade åt den och sen såg allt bra ut.

Men ikväll kom hela luckan med gångjärn och allt ner när jag skulle stänga den. Såg att skruvarna slet upp hålen en del sänder är ingen idé att försöka sätta den på plats igen.

Skåpet är relativt nytt och undrar om det går att lösa på något sätt? Kan man ha något i hålen som förstärker det? Tvåkomponentslim eller finns det något smartare? Har aldrig behövt fixa något liknande tidigare.

Tack på förhand.

mvh,
Christoffer

• Kökslucka med lossat gångjärn och synliga skruvhål i skåpets insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat skåp med utrivna skruvhål och rester efter en lossnad kökslucka.
    Skapa konto
Hur ser det ut på baksidan av skivan som luckan är monterad i?
Man kan sätta i en lite grövre skruv eller sätta bult och mutter.

Du kan ju skaffa renoveringsplattor så hålbilden kommer på ett annat ställe men det låter otroligt att de redan släppt om det är "relativt nytt". :thinking:

Klicka på länken för att förstå vad jag menar.

renoveringsgångjärn

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Kanske limma i träpluggar och borra nya hål på samma ställe? Det brukar funka i rent trä, men har inte testat i MDF.

Edit: Kanske i så fall borra upp hålen något så att skruven sitter helt i pluggen..

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det finns även plåtar som man kan använda vid reparation av köksskåp och luckor. Två vita reparationssplåtar för köksskåp, en med cirkulär utskärning och en med hålmönster.
Skapa konto
Öppnad skåpsgångjärn med vit reparationsplåt för montering på köksskåp.
Skapa konto

• Gilla
greger911
  • Laddar…
Ser ut som att det sitter en täcksida på skåpet. Om den går att lossa så skulle jag monterat gångjärnen med försänkta genomgående bultar som sen döljs av täcksidan.

Ser ut som IKEAs gångjärn, men är det IKEAs originallucka också? Anledningen att jag frågar är att jag inför vår köksrenoverings tog hem testluckor från Smålandsluckan, som gör alternativ till Ikeas luckor och lådfronter. Men deras var bra mycket tyngre än IKEAs.

Trälim i hålet sen stoppar du in en tändsticka i hålet och bryter av till rätt längd, ev två eller tre gånger. Skruvar dit gångjärnet löst. Låt sitta (limmet torka) häng på dörren.(y)

Såg en fastighetsskötare fixa lösa gångjärn i ett hyreshus på det sättet en gång. Jag har själv gjort så många gånger på garderober i MDF och andra liknande gångjärn/utdragsskenor, brukar inte ens använda lim. Brukar funka bra och sitter förvånansvärt hårt även om man försöker belasta det.

Träplugg, lim och sen borra nya hål är en mer avancerad variant.

Krångla inte till det utan prova en enkel lösning först.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.