100 läst · 4 svar
100 läst
4 svar
LP larm Nibe F470 förångare -28C
Hej.
Har fått LP-larm på min Nibe F470. Den är från 2012.
Nu går den i ”nöddrift” alltså endast elpatron och då visar förångaren -28C och avluften -27C !! (Har -3 grader ute här i Åre).
Har vridit upp frånluftsfläkten på 90% för jag tänkte att då borde förångaren värmas upp men icke.
Har självklart rengjort filter och luftat pumpen. Fläktarna går som de ska.
Vad kan det vara som hänt? Några idéer?
Har fått LP-larm på min Nibe F470. Den är från 2012.
Nu går den i ”nöddrift” alltså endast elpatron och då visar förångaren -28C och avluften -27C !! (Har -3 grader ute här i Åre).
Har vridit upp frånluftsfläkten på 90% för jag tänkte att då borde förångaren värmas upp men icke.
Har självklart rengjort filter och luftat pumpen. Fläktarna går som de ska.
Vad kan det vara som hänt? Några idéer?
Husägare
· Norra Roslagen
· 235 inlägg
Känns flödet i frånluftsventilerna normalt? En gissning är att förångaren har isat igen ordentligt och kan behöva tina länge utan att kompressorn får starta. Jag gissar alltså att något i avfrostningsautomatiken inte fungerar.
Pumpen har gått på elpatron i 3 dygn nu. Tycker att den borde ha tinat under den
Pumpen har gått på elpatron i 3 dygn nu så eventuell is på förångaren borde ju ha tinat eller tänker jag fel??
Flödet i frånluftsventilerna känns normalt.R Real-House skrev:
Pumpen har gått på elpatron i 3 dygn nu så eventuell is på förångaren borde ju ha tinat eller tänker jag fel??
Husägare
· Norra Roslagen
· 235 inlägg
Ja har den gått på elpatron i 3 dygn så har den tinat. Då ska givarna i avluften och förångaren visa frånluftens temperatur. Låter som fel på givare eller liknande som nämndes innan.H Håkan Palmqvist skrev:
Ett långskott är om kontaktor/relä för kompressorn har bränts fast i "på-läge", men då borde frånluften vara väldigt begränsad.