Är det någon som känner igen den här kopplingsplinten? Hur får jag loss sladdarna?

• Kopplingsplint med flera elsladdar i olika färger som sticker ut ur ett hål i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp av sladdarna

• Gilla
dlarsson3003 och 1 till
  • Laddar…
Du klipper bort plintarna och kastar, skalar om kabeln och använder wago istället som inte är engångsprylar. Det ska säkert gå att lossa i teorin men jag skulle inte ens försöka.

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Du klipper bort plintarna och kastar, skalar om kabeln och använder wago istället som inte är engångsprylar. Det ska säkert gå att lossa i teorin men jag skulle inte ens försöka.
Även Wago saluför dessa plintar.

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
B
Vet inte om det är rätt, men jag brukar ta en liten smal platt skruvmejsel, köra in den försiktigt parallellt med kabeln, och sedan backa ut kabeln först och sedan skruvmejseln.

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
Tack för svaren, jag visste inte att det var engångsprylar. Vilket skit ärligt talat!
Efter att ha funderat lite så vill jag kapa och bomma igen tills vidare, alltså inte använda uttaget mer (går till en ful metallskena i taket). Jag håller på att tapetsera om och tänker tapetsera över hålet.
Sorry för min okunskap inom el, men hur gör jag bäst då? Jag kan inte bara eltejpa ändarna och trycka in dem i hålet?

Genom att vrida tråden fram-tillbaka samtidigt som man drar tråden bakåt så brukar tråden släppa.

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
bara snurra och dra, hur lätt som helst oftast och jag skulle nog inte kalla det där engångsprylar.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Men säg att jag klipper av och bommar igen hålet. Hur gör man det säkrast och snyggast? Om jag får ut sladdarna, räcker det att trycka tillbaka kopplingsplintarna då?

• Gilla
dlarsson3003
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.