Nybliven ägare av en Solberga SVT 1000 träsvarv.

Finns det någon instruktionsbok att hitta nånstans?

Mitt problem är att jag vill lossa svarvchucken, men den sitter stenhårt. Hittar ingenstans att hålla emot, så jag har försökt att hålla fast stora remskivan med handen. Men det funkar inte. Men det lär ju vara något jag missar. Det måste väl finnas nåt sätt att låsa spindeln så man kan lossa tillbehören som sitter på gänga?

En fråga till. De flesta tillbehören förstod jag vad dom är till för, men två grejer förstod jag inte vad dom var till för. Det är stålstänger med en krok på änden. Se längst till vänster på bilden:

http://balstaauktionshall.nu/big/26662_4.JPG

Nån som vet?

Edit: Inser just att jag nog missat något vitalt.. På bilden ser det ut som att krokarna har något som sticker ut invändigt. Kan det vara så att det är haknycklar som man ska använda för att lossa chuck och annat... Måste kolla när jag kommer hem i kväll. :)

Försökte mäta spindelgängan (på en planskiva då jag inte kommer åt själva spindelgängan) och det verkar vara 1" x 8tpi. Vet någon om det kan stämma, och ifall det är Whitworthgänga?

Redigerat:
SnickareHobb skrev:
Försökte mäta spindelgängan … verkar vara 1" x 8tpi. Vet någon om det kan stämma, och ifall det är Whitworthgänga?
1" x 8 TPI är en gänga som finns både i Whitworth och UNC, så där behövs en gängmall för att kontrollera profilen.

Helt riktigt, så var järngrejerna med en krok i änden de två haknycklarna man använder för att lossa saker från spindelgängan.

Upptäckte däremot att jag hade fel angående gängan. 1" x 8 TPI vänstergängat används längst till vänster, där man kan skruva fast en planskiva.
På själva spindeln verkar det vara 1 1/4" x 7 TPI. Verkar vara en ovanlig gänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.