Jag misstänker att vi har en eller flera trasiga backventiler i huset. När jag spolar i vattenutkastaren i källaren så låter det som att det "susar" i rören på andra våning i badrummet. När jag kände på rören i badrummet idag i samband med att jag spolade ur vattenutkastaren så kändes det även som att det rann i rören även om tvättställsblandaren var avstängd. vad skall jag kolla efter på denna typen av blandare?

Tvättställ med stängd blandare i ett badrum, vita kakelplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättställsblandare med stängt handtag mot kakelvägg, möjlig koppling till trasig backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida av handfat med synliga rörledningar och vattenlås, möjlig problematik med backventiler diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det är ofta duschblandaren som är boven i dessa fallen, alternativt backventilen vid blandningsventilen vid panna/VP..
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är ofta duschblandaren som är boven i dessa fallen, alternativt backventilen vid blandningsventilen vid panna/VP..
Tack, Hur felsöker jag enklast? Jag har 2st duschblandare och en badkarsblandare. Rören går invändigt i väggen så inte helt lätt att känna på dom. Panna eller värmepump har jag inte. Däremot en varmvattenberedare, Har den någon backventil som kan fela?
 
Spola i en kran i ex kök, samtidigt håller din assistent händerna på blandaren i dusch , då ''känner'' han om den blandaren tjuvar över. Flytta assistenten till nästa blandare, repeat
 
I InsidersUnited skrev:
Spola i en kran i ex kök, samtidigt håller din assistent händerna på blandaren i dusch , då ''känner'' han om den blandaren tjuvar över. Flytta assistenten till nästa blandare, repeat
Det var så det kändes med blandaren vid tvättstället, Är det orimligt att den backventilen då är felaktig?
 
Har denna typen av armatur vid badkaret. Skall det sitt backventiler på den?

Kromad badkarsarmatur med två vred och en utloppspip på ett badkar, intill en hängande rosa handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsplatta med vattenanslutningar för badkarsarmatur inuti en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kändes hur? Det låter som att TS gissar här. Vilket problem är det som uppstår?
Engreppsblandaren har ingen backventil och behöver det inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Kändes hur? Det låter som att TS gissar här. Vilket problem är det som uppstår?
Engreppsblandaren har ingen backventil och behöver det inte.
Vid tvättstället kändes tydligt hur vatten strömmade genom rören under när vi spolade i Vattenutkastaren som sitter i källaren. Men det kanske blir så även när någon annan backventil är trasig. Jag tänker att jag byter ut backventiler i de två duschblandarna jag har. Frågan är om den vid badkaret kan vara en felorsak?
 
Nej, du känner inte om vattnet rör på sig. Det som kan kännas är att kallvattenröret blir varmt på grund av överledning eller tvärt om. Med den metoden är det relativt lätt att hitta var det i så fall händer. I alla fall om man är två. Men du har inte nämnt det problemet alls. Så jag undrar varför du tror att du har problem. Får du resonans i rören vid tappning? Det beror i så fall sannolikt inte på en backventil.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du känner inte om vattnet rör på sig. Det som kan kännas är att kallvattenröret blir varmt på grund av överledning eller tvärt om. Med den metoden är det relativt lätt att hitta var det i så fall händer. I alla fall om man är två. Men du har inte nämnt det problemet alls. Så jag undrar varför du tror att du har problem. Får du resonans i rören vid tappning? Det beror i så fall sannolikt inte på en backventil.
Hej, Vi flyttade in i huset för tre månader sedan. Det tar ganska lång tid att få fram varmvatten även när det är varm ute.
När jag tog bort en gammal kran till tvättmaskin i källaren så läckte det vatten även när inkommande vatten var avstängt, Då trodde rörmokaren att det "rann över" i någon blandare. Sen låter det mycket i rören "susar" när man spolar i källaren. Då låter det även i rören på andra våning. Så av uteslutningsmetoden så gissar jag på någon trasig backventil...
 
Om du stänger av inkommande vatten så kan det ju inte läcka över heller.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du stänger av inkommande vatten så kan det ju inte läcka över heller.
Han menade på att en trasig backventil kunde orsaka att det rann vatten från vvb även vid avstängt vatten...
 
D Daniel 109 skrev:
Om du stänger av inkommande vatten så kan det ju inte läcka över heller.
Jag har även noterat att det inte sitter någon backventil till VVB, är det normalt att man inte har det?
 
Hur vet du det?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur vet du det?
Var nog för snabb att skriva, Visst är detta backventil?

En backventil monterad på en kopparledning med en blå kran och en svart justerbar topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.