Vi har en ryggburen bensin Lövblås Ryobi RBL42BP som går kanonbra när den går, men det minsta den lutar i sidled åt ena hållet så dör den, åt andra hållet verkar det gå bättre, men när den väl lagt av är den svårstartad men får den kallna till dagen efter så verkar den fungera igen.

Maskinen är inne på andra säsongen så drifttimmarna är inte många,,tips på vad det kan vara innan jag skruvar isär den (den ser inte helt mekvänlig ut med allt plast framför förgasare mm.)

Kolla så inte bensinslangen inne i tanken har stelnat till så att änden/filtret ligger och drar luft i vissa driftslägen. En del plaster tål inte vanlig pumpbensin tyvärr.

Jag ska inte strö salt i såren, men felet stavas: Ryobi.
Har själv fått köpa häcksax och trimmer 2 ggr för att man lätt lockas av det "attraktiva" priset.

Redigerat:
Jag får kännslan att ryobi är nog inget man ska välja om det ska vara bensindrivet.
Deras batteriverktyg är dock helt ok. Har även en batteritrimmer som funkat bra flera år, men då har jag inte så mycket att trimma

Det var ett tillverkningsfel men inte bensinrelaterat..

En allt för lång skruv på undersidan hade skavt hål på både skyddsslangen och kabel till start/stop knappen så i vissa lägen kortslöt skruven kablaget...kvalitetsrelaterat helt klart men ändå en skitsak att fixa så idag blev det 4h blåsa av. Jag är för övrigt väldigt nöjd med maskinen den är stark så det räcker och blir över för blöta och halvt fastfrusna löv utan vidare.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
En allt för lång skruv på undersidan hade skavt hål på både skyddsslangen och kabel till start/stop knappen så i vissa lägen kortslöt skruven kablaget....
Gott att det gick att ordna såpass enkelt!

Då får val jag gratulera jag också då (y)
Skönt att det gick att fixa så lätt.

Önskar jag hade haft ditt tålamod i somras... Då kastade jag en Ryobi häcksax i marken i vredesmod och förpassade den sedan till ÅVC.
Kanske hade gått att få den att starta lätt och gå rent om man letat lite.

Jag köpte en Ryobi BP42 för ett par månader sedan och än så länge har den både startat och gått helt perfekt. Har dock inte blivit att använda den så mycket än pga. olämpligt väder men slutsatsen hittills är att maskinen är ett lämpligt val för hemmabruk då man också får hög kapacitet och god komfort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.