Imponerad av er som orkar räfsa för hand. Av allt man kan göra i trädgården/skogen är nog räfsning det jag hatar mest. Kroknar fullständigt efter bara några minuter.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Gillar uppfinningsrikedomen. Snyggt jobb! 🙌🤩
Tack! 😊

Då jag är begränsad av ohälsa jobbar jag mycket med "work smarter, not harder". När kroppen sviker får hjärnan hjälpa till. 🙂
 
  • Älska
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Om vi lämnar gräsmatta lite grand, hur går ni tillväga när det kommer till "rabatter" med makadam, har någon erfarenhet av att använda lösblås/lövsug? Jag har inte införskaffat en för det känns som att om man försöker dammsuga bort löven som kilar sig fast mellan stenarna borde en lövsug få med sig en och annan stenbit också och förstöra maskineriet som komprimerar löven.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vill jag hålla makamet rent utan växter så är lösningen antagligen en lövblås samt en högtryckstvätt och salt. Blås bort så mycket som möjligt på hösten och sen lägg på salt och spola på våren så att det organiska och saltet spolas ner till botten. Väntar man till löven bryts ner så blir det inte en tjock mata av konserverade löv I botten. Var 10 år (på ett grovt ungefär) så gräver man upp och sållar materialet samt börjar om. Det man sållar bort är saltmättat så det går till återvinningen (eller grannarnas tuja-häck).
 
Patrik440
Skulle jag få mängder med löv i trädgården så skulle jag koppla på sopvalsen på en av mina tvåhjulstraktorer å ta en svängom å sopa i hop en stor hög.

De enda löv jag sopat hittills är när jag fick mängder med löv på grusvägen, lite grus åkte väl med men inte så mycket ändå.
:)

Ett litet motordrivet fordon med släpvagn på en grusväg omgiven av löv. Höstliknande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön papegoja sitter på rostig cykel i höstigt björkskog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Papegoja på sele framför höstlig bakgrund, tittar nyfiket, står på mänsklig axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas_80 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Ahha
En kopplad fågel 🐦
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skulle jag få mängder med löv i trädgården så skulle jag koppla på sopvalsen på en av mina tvåhjulstraktorer å ta en svängom å sopa i hop en stor hög.

De enda löv jag sopat hittills är när jag fick mängder med löv på grusvägen, lite grus åkte väl med men inte så mycket ändå.
:)

[bild]
[bild]
[bild]
Trevlig maskin. Är det en Belos?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
hsd hsd skrev:
Ahha
En kopplad fågel 🐦
Ja det är bäst för annars kan han ta en flygtur dit där löven kommer ifrån å kommer ner först när han själv vill...

Emil:
Grön papegoja med röd panna på räcke, suddig bakgrund med bro och tunnelingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja det är bäst för annars kan han ta en flygtur dit där löven kommer ifrån å kommer ner först när han själv vill...

Emil:
[bild]
Se på tusan, gojan ska göra ett bungyjump.🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
M Mats_R skrev:
Trevlig maskin. Är det en Belos?
Det är en Irus.
Irus U1200K med Hatz dieselmotor.

Mångsidig maskin som det finns en del redskap till.

Klippdäck:
Två gamla traktorer med påhängda redskap, står på en gräsmatta, utomhus vid skymning eller molnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordfräs:
Gammal motoriserad jordfräs med rost och röd hjulfälg parkerad på jordig mark, dagtid utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snöslunga:
Snökanon skapar snö i soligt, vinterväder, med träd och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person snöblåser taket på en röd stuga, omgiven av snötäckta träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å kärra som är bra att ha när man skall åka å bada t.ex.
Gammal traktor med släpvagn vid sjö, hund på flaket, frodig natur, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drivning på alla fyra vid behov.
Person kör gammal traktor genom lerig mark; två hundar sitter i släpkärra bakom; rustik, lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan finns det en del redskap till men jag skall väl inte kapa hela denna tråden kanske.

Finns någon tråd med tvåhjulstraktorer här på forumet om man söker.

/ Patrik
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det är en Irus.
Irus U1200K med Hatz dieselmotor.

Mångsidig maskin som det finns en del redskap till.

Klippdäck:
[bild]

Jordfräs:
[bild]

Snöslunga:
[bild]
[bild]

Å kärra som är bra att ha när man skall åka å bada t.ex.
[bild]

Drivning på alla fyra vid behov.
[bild]


Sedan finns det en del redskap till men jag skall väl inte kapa hela denna tråden kanske.

Finns någon tråd med tvåhjulstraktorer här på forumet om man söker.

/ Patrik
Rejäla maskiner, närmast outslitliga. Jag har haft flera Belosmaskiner genom åren, senast en 275. Ibland saknar jag den.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skulle jag få mängder med löv i trädgården så skulle jag koppla på sopvalsen på en av mina tvåhjulstraktorer å ta en svängom å sopa i hop en stor hög.

De enda löv jag sopat hittills är när jag fick mängder med löv på grusvägen, lite grus åkte väl med men inte så mycket ändå.
:)

[bild]
[bild]
[bild]
Investerade i en sådan för några år sen Texas tror jag den hette. Men stödhjulen framme vid sopvalsen visade sig för små, så hjulen ”sjunk” ner och sopen nästan skålade gräset. På sten asfalt o likn funkade den perfekt. Fick säljas. Hade man varit lite mer teknisk skulle jag försökt fått till större/bredare hjul fram.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.