Jag kör uppsamlaren på gräsklipparen sista gången jag klipper på hösten.
Funkar bra om det inte är för blött i gräset.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kör bara med mulching och efter klippning 2 på våren så syns inga lövrester efter björk, äpple, päron, plommon, Syrén och lite annat.
Hade jag haft ek, hade 7 st på tidigare tomt, så hade jag krattat.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag körde med min sån här idag [länk]
Det var blött ute efter regn, löven var pissblöta och låg i högar. Den "mulchar" ned löven och mindre grenar i småbitar. Står att den ska kompaktera löv 12:1. Vet inte om det stämmer men jag blir lika förvånad varje gång hur mycket som får plats i påsen.

På nått sätt så verkar det som att den blir så varm av motorn (som är på 4hk) att böset man suger upp torkar till viss del. Jag brukar kratta ihop det värsta i högar eller strängar, sedan suger jag upp det på gräsmattan, som är allt annat än torr denna årstiden.

Min erfarenhet är att om man låter löven ligga kvar så dör gräsmattan under eller så blir det snömögel när frosten kommer. Det bästa är när man går in i en hög med lönnlöv, har en stor lönn precis utanför tomtgränsen, då känner man att den får arbeta men jä-lar vad den suger på max effekt😱
Jag har förvisso bara provat ryobi och en husqvarna (tror jag det var) och jag var lika besviken på båda. De har mer stört grannarna :D Vilket förvisso kan vara lite roligt.
Men vi brukar köra på ett par helger med krattan fram till det inte kommer så mycket mer. Kan inte skylla på att vi måste ha undan de innan snön då vi får snö tidigast (oftast) i februari :D
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Eller så kan ju DU hålla käften. Det är ett diskussionsforum, deal with it. Och den här besattheten i att ta hand om löv är både tidskrävande och meningslös.
Gillar man dock grönt gräs på sommaren (även efter vintern) så bör man ta upp tjockt lager med löv eller flytta det.
Missa under eken och det tog bra tid för att det skulle bli bra.
Så att folk vill ha det så är väl inte så svårt att förstå ändå.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Düsseldorff
Hep Hep skrev:
Klart avundsjuk på @Düsseldorff och andra som kan låta löven ligga. Jag testade det ett år på en mindre del av tomten och där såg gräset ut som skit långt in på sommaren året efter. Nu har vi iofs några riktiga monsterträd, så det blir en flera centimeter tjock kompakt filt av lönnlöv som täcker och kväver det mesta.

Antingen får jag ta patent på min blöta lövmatta som nog tar död på parkslide effektivare än Mr 109, eller så får jag åka till Bromma på studiebesök.
Gräsmatta? Det har jag ingen. Jag har äng.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gräsmatta? Det har jag ingen. Jag har äng.
Dubbel vinst för dig. Du slipper kratta löv och du slipper få mig på studiebesök.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När det har nästan lövat av. Körs det över med åkklipparen utan att samla upp, blir finfördelat. Sen ett varv till med uppsamlare och dammsuger det hela. Läggs på kompostens ena fack 2 m3 vartannat år, har 2 st komposter.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
C
J Jonas_80 skrev:
Motorn var modell kraftig så var en 15 m slang till med brett munstycke.
Jo, det är en sån vi har, men som sagt - den där slangen är, enligt min åsikt, j-vligt bänglig och inget man springer runt och dammsuger lövtäcket med.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag gör inte ett skit och löven försvinner av sig själv, precis som i skogen. Magiskt.
Lite samma för mig. Har alla möjliga och omöjliga träd (stadsråtta som inte har en aning om andra träd än björk typ) och knappt 1900 kvm gräsmatta. Första året var jag så jäkla ambitiös och räfsade, använda en lånad lövblås etc. och höll på att bli tokig. Förra året pallade jag inte och tog bara hand om det värsta bakom kåken där det är mörkt och solen sällan når ner på backen. Körde på lägsta läget på gräsklipparen så löven mulchades. Det var bara bakom kåken som det märktes en liiiiten skillnad på gräset till våren/sommaren.

Dessutom tycker jag att det är ganska vackert med löven på backen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ifjolla jag dem i en svart plastsäck blev inte av att köra iväg, så på våren va de så tunga att ja istället satte potatis i dem :D. (Typ i mitten och lämna en öppning)... Blev riktigt bra fick både potatis och jord tidigt på sommaren. (Svarta säcken höjde nog värmen så de började gro i april). Lite kväverik extra gödning va allt som krävdes samt lite tillsyn när löven blir kompakta
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
B
Krattar upp löven på pressenning, drar iväg den till ett litet inhägnat område på tomten, typ som en stor häck av kompostgaller.

Där blandar jag med hästgödsel i samband med att jag fyller på löven. Det påskyndar nedbrytning och ger bättre kompost. På våren vänder jag på högen. Framåt sommaren är det mesta halvnedbryten eller mer och på hösten är komposten färdig.

Blir många skottkärror med fin jord. Skulle aldrig kasta det på återvinningsstationen.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
hsd
Vi har stora lönnar och de levererar löv som verkligen täcker gräsmattan
Har provat att bara köra över med klipparen det resulterar i en heltäckande brun massa, jag gör inte om det
Har provat kratta och kört bort flera släplass jobbigt och det skulle vara nödlösning
Har använt lövsug å lagt på kompost ( utökad) men maskinen har så liten påse och löven bör inte vara blöta
Har kört lövblås på hösten och täckt rabatten och krattat upp på våren
Ha även kört gräsklippare med uppsamlare och det blir många tömningar i komposten
Har grannar som löst lövjobbet genom att kapa ner träden , och det kommer inte jag att göra
I år finns ingen direkt plan, allt är blött efter väldigt mycket regnande så kanske det blir kratta till våren
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
det går inte att hyra en riktig lövsug där du bor?
 
Vi har ett par områden där det blir för tjockt för att maskarna ska orka med, där kör vi över med gräsklipparen två gånger, en för att klippa sönder och en för att samla. Kör vi direkt med uppsamlare brukar löven gå igenom oklippta, tyvärr.

Vi har också en uppfart som samlar kringblåsande löv, som blir jord och därefter ogräs, så vi vill gärna minska de kringblåsande löven en del.
 
1. Kör med ryggmonterad lövblås. Blås ihop löven i högar.
2. sug upp löven med lövsug monterad på gallersläpkärra.

Det är snabbaste sättet vid stora mängder löv.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.