O
R Rkarlsson skrev:
Det hade ju funkat om man har en plätt på 20 kvm. Jag provade det förra året hos mig, 3 meter, tömma, 3 meter, tömma 3 meter, tömma.

Det tog ju så lång tid.
Ja det tar tid, men jag tycker ändå det är lättare än att kratta upp.

Vill man så kan man ju köra över löven någon gång innan utan samlare för att hacka ner dom lite.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
C
J Jonas_80 skrev:
Min far hängde en lövsug/hack bak på sin Toyota HiAace och tog 18 m3 löv åt gången. Men kräver sin park för maskinhallen. ;)
Fast han slirade väl inte runt med Toyotan på gräsmattan och dammsög? Det hade varit en syn! 😄
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ja det tar tid, men jag tycker ändå det är lättare än att kratta upp.

Vill man så kan man ju köra över löven någon gång innan utan samlare för att hacka ner dom lite.
Man ska göra det man tycker är bäst såklart :)
Därför går jag på med krattan och hivar i säckarna som går snabbast.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi har ett par tusen kvadrat där vi tar hand om löven. Resten av trädgården får sköta sig mer av sig självt.

Jag har gått över till att samla löven och köra över dom upprepade gånger med klipparen för att mulcha ner dom. Jag klipper så att de samlas i mitten och jag får en hög med finfördelade löv att slänga i komposten. Det som är kvar i gräsmattan försvinner.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
Men en hagdammsugare då? Då tar du gräsmattan i ett svep och sen kompost på det.
Kolla om du har nått stall i närheten, de kanske kan tänka sig att hyra ut sin en gång om året.
Vad är en hagdamssugare? Nån länk?

Hade varit grymt om den funkade som en Festool grovdammsugare där man kan ”påsa” i standardsäck alls som orkar sugas upp.
 
M
R Rkarlsson skrev:
Handhållen lövsug med mulch är i min erfarenhet ren bullshit endast. De funkar kanske till torra löv. Det kan man då glömma från oktober månad såklart då det alltid är blött :)
Jag körde med min sån här idag https://www.clasohlson.com/se/Bosch...Universal-GardenTidy-3000,-eldriven/p/41-2755
Det var blött ute efter regn, löven var pissblöta och låg i högar. Den "mulchar" ned löven och mindre grenar i småbitar. Står att den ska kompaktera löv 12:1. Vet inte om det stämmer men jag blir lika förvånad varje gång hur mycket som får plats i påsen.

På nått sätt så verkar det som att den blir så varm av motorn (som är på 4hk) att böset man suger upp torkar till viss del. Jag brukar kratta ihop det värsta i högar eller strängar, sedan suger jag upp det på gräsmattan, som är allt annat än torr denna årstiden.

Min erfarenhet är att om man låter löven ligga kvar så dör gräsmattan under eller så blir det snömögel när frosten kommer. Det bästa är när man går in i en hög med lönnlöv, har en stor lönn precis utanför tomtgränsen, då känner man att den får arbeta men jä-lar vad den suger på max effekt😱
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag förstår verkligen inte problemet. I mina öron låter det ungefär som "jag får massa snö i trädgården varje vinter, hur ska jag ta hand om den på bästa sätt?".
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
O
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår verkligen inte problemet. I mina öron låter det ungefär som "jag får massa snö i trädgården varje vinter, hur ska jag ta hand om den på bästa sätt?".
Vad ser du för löv framför dig?

Har man en eller ett par större lönnar så får du ett 3-4 cm stenhårt lager efter vintern där allt under dör om du inte tar bort löven. Klart att det inte är ett problem om du har en liten björk eller äppleträd.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
O Ossian K Olsson skrev:
Vad ser du för löv framför dig?

Har man en eller ett par större lönnar så får du ett 3-4 cm stenhårt lager efter vintern där allt under dör om du inte tar bort löven. Klart att det inte är ett problem om du har en liten björk eller äppleträd.
Jag har 6 stora ekar, oräkneliga lönnar, några rönnar, ett gäng björkar, äppelträd, päronträd, plommonträd, körsbärsträd och några som jag inte riktigt vet vad det är.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast han slirade väl inte runt med Toyotan på gräsmattan och dammsög? Det hade varit en syn! 😄
Motorn var modell kraftig så var en 15 m slang till med brett munstycke. Jo Toyotan var ute på grönytorna. Men är som sagt mer park än trädgård. Hade inte startat den motorn i tätbebyggt område… :-D
 
J Jonas_80 skrev:
Vad är en hagdamssugare? Nån länk?

Hade varit grymt om den funkade som en Festool grovdammsugare där man kan ”påsa” i standardsäck alls som orkar sugas upp.
Det används för att mocka/städa hästhagar. Blir snabbt tröttsamt att göra manuellt….
Det är i princip ett släp (lämpligt för fyrhjuling eller liknande) med en stor uppsamlingstank och en påhängsmotor som driver en industridammsugare.
Tar inte bara löv utan lite större grejer som fallfrukt osv.
Nackdelen är att det fortfarande är ett munstycke som ska riktas men jag tänker att om man är en som kör och en som går bredvid och sköter dammsugaren så är det effektivt.
Kolla t.ex http://www.greystonescandinavia.com/V-ra-produkter/ eller googla hagdammsugare.
Har sett annonser på facebook där de hyra ut.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Poxeman skrev:
Men har en mycket eklöv så tar det både lång tid att bryta ner och jorden blir relativt sur, så det gäller att ha koll på det
Det är en spridd myt att eklöv gör jorden sur om de lämnas på jordytan och bryts ned där. Det stämmer att eklöven i sig innehåller en hel del organiska syror som gör dem sura vid initial nedbrytning. Men när syrorna används som kolkälla av bakterier och svamp i jorden så går det åt vätejoner så pH stiger. Jorden blir inte försurad.

Samma sak om man häller ättiksyra på jorden. Den försurar omedelbart jorden men när mikroberna använder den som kolkolla så stiger pH i jorden igen. Så över tid är ättikssyran helt pH-neutral.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Jag har en billig lövsug innanför källardörren och när det är fullt av torra löv i källartrappan så suger jag rent och häller detta i andra komposten och har detta som strö när det börjar bli för blaskigt av matrester i kompost 1, resten av löven får naturen ta hand om.
 
Klart avundsjuk på @Düsseldorff och andra som kan låta löven ligga. Jag testade det ett år på en mindre del av tomten och där såg gräset ut som skit långt in på sommaren året efter. Nu har vi iofs några riktiga monsterträd, så det blir en flera centimeter tjock kompakt filt av lönnlöv som täcker och kväver det mesta.

Antingen får jag ta patent på min blöta lövmatta som nog tar död på parkslide effektivare än Mr 109, eller så får jag åka till Bromma på studiebesök.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
K
Jag åker två varv över löven med åkgräsklipparen så att det blir finfördelat sen när våren kommer så är det puts väck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.