Hej! Har ritat ett enplanhus med många uteplatser, och närhet till allt. (Gillar t ex att man kan vara sängliggande/sjuk och ändå se aktivitet i huset, t ex i köket.) Men hur löser jag taket?? De omgivande husen har sadeltak, pulpettak är sällsynt. Helst vill jag därför ha sadeltak och takutsprång, men alla förslag är av intresse!
Enligt kommunen får jag inte ha inredd vind, men jag får ha loft med högsta höjd 190 i nock. Det skulle vara trevligt med ett loft över någon del av huset, för en tillfällig extra sovplats, men det kan vara lågt. Rätt bra om huset ser nätt ut.
Mot sydväst blir uteplatsen bra med tak som också skyddar pardörrarna el skjutdörrar, och mot nordväst blir fint med pergula.
Kaminen kan flyttas, och är väl bra att placeras där taket är rätt högt?
Blir jätteglad för lösningar, alternativa lösningar och synpunkter!

• Handritad skiss av enplanshus med flera uteplatser, rumindelning och anteckningar för byggplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara ett sovrum reagerar jag på. Toalettdörren som vetter mot köket skulle jag flytta om. Ingång från hallen är bättre men risken finns att man drar in skit till badrummet från hallen och tvärtom.

Silver78 Silver78 skrev:
Bara ett sovrum reagerar jag på. Toalettdörren som vetter mot köket skulle jag flytta om. Ingång från hallen är bättre men risken finns att man drar in skit till badrummet från hallen och tvärtom.
Ja, jag tycker inte om att behöva gå in i hallen för att komma till badrummet, samt skönt att slippa trängsel i hallen..
Arbetsrummet är stort nog för att kunna göras om till sovrum, och loft kanske kommer att finnas, så där ser jag inga problem. Detta är tänkt som minimalisthus för två men det är nog rätt stort för att vara sånt.. : )
Men har du synpunkter på takvinklarna?

Jag skulle nog ändå försöka få till det någorlunda symmetriskt. Då allt bygger på bestämda cc-mått i dag så kommer det bli en hel del pussel. En hel långsida mot norr är aldrig spännande i synnerhet beroende på ev panel och takmaterial.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag skulle nog ändå försöka få till det någorlunda symmetriskt. Då allt bygger på bestämda cc-mått i dag så kommer det bli en hel del pussel. En hel långsida mot norr är aldrig spännande i synnerhet beroende på ev panel och takmaterial.
Tack för svar! Ska kolla vad ccmått är. Om det blir vinkeltak av detta , dvs tak som börjar över inglasade uterummet -med 5 m bredd - och slutar med arbetsrum/ loft är jag också inne på att låta det gå ut lite längre än sovrummet för att få ett brott i norra väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.