Hej
Jag ska luta trappstegen i min furutrapp.
Vagnsstyckena är redan vitmålade, behöver jag oroa mig för att lutet kan råka "lösa upp" färgen på vagnsstyckena i skarvarna och på så sätt råkar spilla över på trappstegen?
(Hoppas ni förstår vad jag menar)

Oj, när jag lutat av saker så har jag varit utomhus så jag kan spola av med trädgårdsslangen. Har aldrig hört att man gjort detta inomhus. OBS ta det lugnt för det är starkt som attan, och glöm inte skyddsutrustning!

Luten kommer att lösa upp färgen eller åtminstone angripa den så att det klart syns. Det går ju dock att måla över igen efter att du har skurat rent med vatten. Inge risk dock att läckande färg fäster i träet.
Precis som sune73 skriver är luten starkt frätande, så på med heltäckande skyddsglasögon och neoprengummihandskar.

sune73 skrev:
Oj, när jag lutat av saker så har jag varit utomhus så jag kan spola av med trädgårdsslangen. Har aldrig hört att man gjort detta inomhus. OBS ta det lugnt för det är starkt som attan, och glöm inte skyddsutrustning!
Jo skyddsutrustning tänkte jag väl ha.
Men så ovanligt är det väl inte, att luta furugolv är väl rätt vanligt?

Johan Gunverth skrev:
Luten kommer att lösa upp färgen eller åtminstone angripa den så att det klart syns. Det går ju dock att måla över igen efter att du har skurat rent med vatten. Inge risk dock att läckande färg fäster i träet.
Precis som sune73 skriver är luten starkt frätande, så på med heltäckande skyddsglasögon och neoprengummihandskar.
Ok, men det låter bra. Jag hade ändå tänkt måla vagnstyckena en gång till, så det gör inget.
Neoprenhandskar och skyddsglasögon på inköpslistan!

Lut är ett väl beprövat färgborttagningsmedel. Jag är osäker på hur det påverkar akrylatfärg, men oljefärg löses och lossnar lätt när den får lut på sig.

köp golvlut som är redan utspädd till en användbar lösning så sliper du laborera med koncentrerade kemikalier.
Får du lagom koncentrerad lut på ditt skin så förtvålas din kött och brännsåren är svårläkta. Vad den kan göra med dina ögon vill jag inte ens beskriva. Var försiktig även med utspädda lösningar.
gaia

gaia skrev:
köp golvlut som är redan utspädd till en användbar lösning så sliper du laborera med koncentrerade kemikalier.
Får du lagom koncentrerad lut på ditt skin så förtvålas din kött och brännsåren är svårläkta. Vad den kan göra med dina ögon vill jag inte ens beskriva. Var försiktig även med utspädda lösningar.
gaia
Ugh.., det här låter ju bara bättre o bättre. Gör verkligen folk detta själv? Tycker ändå man hör rätt ofta om lutat trägolv...

Får man fråga varför du väljer denna ordning?
Luta är väl inte så märkvärdigt annars men visst är det säkert dumt att dricka skiten eller tvätta sig onödigt mycket med det.

bjolo360 skrev:
Ugh.., det här låter ju bara bättre o bättre. Gör verkligen folk detta själv? Tycker ändå man hör rätt ofta om lutat trägolv...
En vän och jag lutade golvet i somras med golvlut. Han lutade med trasa och utan handskar. Blev lite mjuk i skinnet, men inget värre än så. Däremot ska man vara rädd om ögonen!

Blindnit skrev:
Får man fråga varför du väljer denna ordning?
Menar du varför vagnsstyckena målades först? Jag var tvungen att montera isär trappen för att få den på plats och passade då på att grundmåla vagnsstyckena. Tänkte liksom att det var smart att göra så för att få täckande i skarvarna, men kom på (lite för sent...) att lutet kanske kommer sabba det. Nu sitter iaf trappan där den sitter och inte så mycket att göra..

Är trappstegen nyslipade? Lutning görs vanligen för att "förstöra" hartserna i ytan på trä (furu) så att de inte ska orsaka gulning av ett nyslipat golv. Är golvet redan gulnat så gör lut det bara ordentligt rent (avfettande) och i värsta fall ännu mörkare. En lutbehandling kan göras med pensel (som tål lutet) och då kan de målade ytorna maskeras som vid målning. Och som sagt, skydda ögon. Lut är starkt basiskt och kan skada ögon värre än en stark syra.

imported_Benno skrev:
Är trappstegen nyslipade? Lutning görs vanligen för att "förstöra" hartserna i ytan på trä (furu) så att de inte ska orsaka gulning av ett nyslipat golv. Är golvet redan gulnat så gör lut det bara ordentligt rent (avfettande) och i värsta fall ännu mörkare. En lutbehandling kan göras med pensel (som tål lutet) och då kan de målade ytorna maskeras som vid målning. Och som sagt, skydda ögon. Lut är starkt basiskt och kan skada ögon värre än en stark syra.
Ja, det är en sprillans ny furutrapp

bjolo360 skrev:
Ja, det är en sprillans ny furutrapp
Dåså. Köp golvlut och följ bruksanvisningen :).

• Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Så då var lutningen klar!
Gick ju väldigt smidigt, hade lite ågren igår efter all skräckpropagande men det kändes som att golvlut är relativt snällt ändå. Min färghandlare lugnade mig också i morse med att det mest var lite sticksigt att få det på huden. Men heltäckande glasögon och (vanliga) gummihandskar funkade bra.

Det gick dock åt väldigt lite lut? (Hade räknat med det dubbla)
Men jag ville inte dra på för mycket iom att det var så rinnigt och det lätt samlades pölar så tyckte ändå att jag mättade så gott jag kunde. Man ser ju inte jättestor skillnad (den är något vitare ton och rödaktiga nyanser är borta), men det borde man väl inte göra?
Frågan är om man ska luta en omgång till, gör det nån skillnad? (Jag tycker det är fin ton nu, men ändå...)

Använde Woca golvlut och färgen på vagnsstyckena verkade knappast påverkats även om jag körde lite täcktejp för säkerhets skull.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.