Hej
Jag ska luta trappstegen i min furutrapp.
Vagnsstyckena är redan vitmålade, behöver jag oroa mig för att lutet kan råka "lösa upp" färgen på vagnsstyckena i skarvarna och på så sätt råkar spilla över på trappstegen?
(Hoppas ni förstår vad jag menar)
Jag ska luta trappstegen i min furutrapp.
Vagnsstyckena är redan vitmålade, behöver jag oroa mig för att lutet kan råka "lösa upp" färgen på vagnsstyckena i skarvarna och på så sätt råkar spilla över på trappstegen?
(Hoppas ni förstår vad jag menar)
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 788 inlägg
Luten kommer att lösa upp färgen eller åtminstone angripa den så att det klart syns. Det går ju dock att måla över igen efter att du har skurat rent med vatten. Inge risk dock att läckande färg fäster i träet.
Precis som sune73 skriver är luten starkt frätande, så på med heltäckande skyddsglasögon och neoprengummihandskar.
Precis som sune73 skriver är luten starkt frätande, så på med heltäckande skyddsglasögon och neoprengummihandskar.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jo skyddsutrustning tänkte jag väl ha.sune73 skrev:
Men så ovanligt är det väl inte, att luta furugolv är väl rätt vanligt?
Ok, men det låter bra. Jag hade ändå tänkt måla vagnstyckena en gång till, så det gör inget.Johan Gunverth skrev:Luten kommer att lösa upp färgen eller åtminstone angripa den så att det klart syns. Det går ju dock att måla över igen efter att du har skurat rent med vatten. Inge risk dock att läckande färg fäster i träet.
Neoprenhandskar och skyddsglasögon på inköpslistan!
köp golvlut som är redan utspädd till en användbar lösning så sliper du laborera med koncentrerade kemikalier.
Får du lagom koncentrerad lut på ditt skin så förtvålas din kött och brännsåren är svårläkta. Vad den kan göra med dina ögon vill jag inte ens beskriva. Var försiktig även med utspädda lösningar.
gaia
Får du lagom koncentrerad lut på ditt skin så förtvålas din kött och brännsåren är svårläkta. Vad den kan göra med dina ögon vill jag inte ens beskriva. Var försiktig även med utspädda lösningar.
gaia
Ugh.., det här låter ju bara bättre o bättre. Gör verkligen folk detta själv? Tycker ändå man hör rätt ofta om lutat trägolv...gaia skrev:köp golvlut som är redan utspädd till en användbar lösning så sliper du laborera med koncentrerade kemikalier.
gaia
En vän och jag lutade golvet i somras med golvlut. Han lutade med trasa och utan handskar. Blev lite mjuk i skinnet, men inget värre än så. Däremot ska man vara rädd om ögonen!bjolo360 skrev:
Menar du varför vagnsstyckena målades först? Jag var tvungen att montera isär trappen för att få den på plats och passade då på att grundmåla vagnsstyckena. Tänkte liksom att det var smart att göra så för att få täckande i skarvarna, men kom på (lite för sent...) att lutet kanske kommer sabba det. Nu sitter iaf trappan där den sitter och inte så mycket att göra..Blindnit skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Är trappstegen nyslipade? Lutning görs vanligen för att "förstöra" hartserna i ytan på trä (furu) så att de inte ska orsaka gulning av ett nyslipat golv. Är golvet redan gulnat så gör lut det bara ordentligt rent (avfettande) och i värsta fall ännu mörkare. En lutbehandling kan göras med pensel (som tål lutet) och då kan de målade ytorna maskeras som vid målning. Och som sagt, skydda ögon. Lut är starkt basiskt och kan skada ögon värre än en stark syra.
Ja, det är en sprillans ny furutrappimported_Benno skrev:Är trappstegen nyslipade? Lutning görs vanligen för att "förstöra" hartserna i ytan på trä (furu) så att de inte ska orsaka gulning av ett nyslipat golv. Är golvet redan gulnat så gör lut det bara ordentligt rent (avfettande) och i värsta fall ännu mörkare. En lutbehandling kan göras med pensel (som tål lutet) och då kan de målade ytorna maskeras som vid målning. Och som sagt, skydda ögon. Lut är starkt basiskt och kan skada ögon värre än en stark syra.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 390 inlägg
Så då var lutningen klar!
Gick ju väldigt smidigt, hade lite ågren igår efter all skräckpropagande men det kändes som att golvlut är relativt snällt ändå. Min färghandlare lugnade mig också i morse med att det mest var lite sticksigt att få det på huden. Men heltäckande glasögon och (vanliga) gummihandskar funkade bra.
Det gick dock åt väldigt lite lut? (Hade räknat med det dubbla)
Men jag ville inte dra på för mycket iom att det var så rinnigt och det lätt samlades pölar så tyckte ändå att jag mättade så gott jag kunde. Man ser ju inte jättestor skillnad (den är något vitare ton och rödaktiga nyanser är borta), men det borde man väl inte göra?
Frågan är om man ska luta en omgång till, gör det nån skillnad? (Jag tycker det är fin ton nu, men ändå...)
Använde Woca golvlut och färgen på vagnsstyckena verkade knappast påverkats även om jag körde lite täcktejp för säkerhets skull.
Gick ju väldigt smidigt, hade lite ågren igår efter all skräckpropagande men det kändes som att golvlut är relativt snällt ändå. Min färghandlare lugnade mig också i morse med att det mest var lite sticksigt att få det på huden. Men heltäckande glasögon och (vanliga) gummihandskar funkade bra.
Det gick dock åt väldigt lite lut? (Hade räknat med det dubbla)
Men jag ville inte dra på för mycket iom att det var så rinnigt och det lätt samlades pölar så tyckte ändå att jag mättade så gott jag kunde. Man ser ju inte jättestor skillnad (den är något vitare ton och rödaktiga nyanser är borta), men det borde man väl inte göra?
Frågan är om man ska luta en omgång till, gör det nån skillnad? (Jag tycker det är fin ton nu, men ändå...)
Använde Woca golvlut och färgen på vagnsstyckena verkade knappast påverkats även om jag körde lite täcktejp för säkerhets skull.
Redigerat: