6 026 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Lösa ojämnheter i golvet (golvspån) Annat är flytspackla?
Hej
Läst o sökt o läst o sökt men får inte helt hundra fram det jag letar efter
Vi har öppnat hela kök-vardagsrum o kommer lägga ekparkett i hela (flytande) men en nybyggd del i vardagsrummet svankar genetmot resten -visst, det är inte perfekt plant överallt i resten heller, men bör kunna lösas med luppapp lite extra eller liknande...
Men i den nybyggda gå golvet från en balk som är mellan nya o gamla delen, svankar runt 1,80 o verkar sedan bli rakt o fint igen...
ska man bryta upp golvet och lägga nytt golvspån? Ska man flytspackla? Finns det NÅGON annan lösning? (dvs minde kladd, pengar, tjafs o hantverkare)
Vi ser oss som hyffsat händiga med tummarna på rätt ställe, men har aldrig flytspacklat eller åtgärdat ngt sånt här innan.... Vi har ju golv, väggar o tak i övrigt att tänka på också, så detta är en smula nödvändigt ont :-S
Läst o sökt o läst o sökt men får inte helt hundra fram det jag letar efter
Vi har öppnat hela kök-vardagsrum o kommer lägga ekparkett i hela (flytande) men en nybyggd del i vardagsrummet svankar genetmot resten -visst, det är inte perfekt plant överallt i resten heller, men bör kunna lösas med luppapp lite extra eller liknande...
Men i den nybyggda gå golvet från en balk som är mellan nya o gamla delen, svankar runt 1,80 o verkar sedan bli rakt o fint igen...
ska man bryta upp golvet och lägga nytt golvspån? Ska man flytspackla? Finns det NÅGON annan lösning? (dvs minde kladd, pengar, tjafs o hantverkare)
Vi ser oss som hyffsat händiga med tummarna på rätt ställe, men har aldrig flytspacklat eller åtgärdat ngt sånt här innan.... Vi har ju golv, väggar o tak i övrigt att tänka på också, så detta är en smula nödvändigt ont :-S
men parkettgolvet (lamellparkett 15mm) ska ju läggas flytande -kommer det inte bli att man "trampar ner och omkring" sanden när man går på golvet med tiden? Och att det då börjar svikta igen? Låter som en lite konstig lösning -är det ngn vanligt förfarande?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Att lägga parkett på sand var ganska vanligt på 60-talet speciellt i flerfamiljshus med betongvalv. Golven blev inte helt plana....
Hur stora är svackorna? Kan du medan du lägger spruta in fogskum för att stabilisera?
Alternativet med sand är bra, våra golv igger i sand och det funkar alledeles utmärkt, Dock ska du lägga papp på sanden innan golvet kommer på.
Om det är stora svackor så skulle jag göra om golvet, då är du säker på att det blir bra.
Om du bara lägger papp eller foam för att kompensera så riskerar du svikt i golvet i stället och det vill du garanterat inte ha.
Alternativet med sand är bra, våra golv igger i sand och det funkar alledeles utmärkt, Dock ska du lägga papp på sanden innan golvet kommer på.
Om det är stora svackor så skulle jag göra om golvet, då är du säker på att det blir bra.
Om du bara lägger papp eller foam för att kompensera så riskerar du svikt i golvet i stället och det vill du garanterat inte ha.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Varför rädd för spackel, det fixar du lätt själv. Enklare finns ju inte det rinner ju nästan ut själv. Om det skulle falera på någon kant är det enkelt med vanligt fint golvspackel att spackla ut resten så det blir plant.
hmmm mjo, kanske bara är ett "spöke" för oss att det känns lite kämpigt...
Känns lite vettigare med nån typ av spackel än sand iallafall med tanke på hur stor del det är -finns det ngn spec. tråd om a-ö för golvspackling eller hur jag ska säga, så vi kan läsa oss till hur vi enklast kan göra det hela.
Eftersom det är golvspånskiva i "botten" bör vi ha någon typ av fiber-elastiskt spackel (??) så det inte spricker upp av rörelser? tips på produkter där?
Verkar ju logiskt att räkna cm2 o omvandla det till antal kg spackel, finns det ngt bra räknesätt där att gå efter?
Många frågor nu, men man vill ju verkligen inte att det ska bli fel :-S
Känns lite vettigare med nån typ av spackel än sand iallafall med tanke på hur stor del det är -finns det ngn spec. tråd om a-ö för golvspackling eller hur jag ska säga, så vi kan läsa oss till hur vi enklast kan göra det hela.
Eftersom det är golvspånskiva i "botten" bör vi ha någon typ av fiber-elastiskt spackel (??) så det inte spricker upp av rörelser? tips på produkter där?
Verkar ju logiskt att räkna cm2 o omvandla det till antal kg spackel, finns det ngt bra räknesätt där att gå efter?
Många frågor nu, men man vill ju verkligen inte att det ska bli fel :-S
3 alternativ som jag kommer på nu.
1. Finkornig golvsand som nämdes ovan
2. spackla den lilla yta som behövs
3. Injektera med vattenglas efter golvet ligger.
Personligen hade jag valt alt 1 lr 2 då 3an är mest för nödlösningar.
1. Finkornig golvsand som nämdes ovan
2. spackla den lilla yta som behövs
3. Injektera med vattenglas efter golvet ligger.
Personligen hade jag valt alt 1 lr 2 då 3an är mest för nödlösningar.