Hej!
Under vår entrétrappa i betong finns ett utrymme som är tänkt som mat//potatis-källare.
När jag idag skulle slipa av gammal färg och avlagringar märkte jag att putsen satt löst i ena hörnet och gick väldigt lätt att knacka ner. Bakom putsen finns lättbetongblock och det var ca 5 mm luft mellan blocken och putsen. Vissa av lättbetongblocken är helt lösa och skulle nog gå att lirka loss helt, andra har spruckit totalt. Murbruket mellan blocken har helt och hållet förvandlats till sand. Se bilder nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Boven i dramat är som vanligt vatten och det beror förmodligen av det lite snålt tilltagna entretaket och dess bristfälliga avvattning (avrinning sker via den lilla pinnen till vänster i bild och när det regnar samlas vattnet ofta i en pöl ovapå trapan) se utifrånbild:
Logga in
Skapa konto
Jag antar att det första man bör gör är att få bort vatten. En ordentlig stupränna och stuprör som leder bort vattnet skulle nog ge en klar förbättring, men går det att på ett enkelt sätt göra något åt takstorleken? nuvarande konstruktion är (ganska risigt) plåttak på betongplatta. Kan man sätta på ett störa tak utan att behöva bygga ut betongplattan?
När man väl förbättrat fuktsituationen, hur fixar man bäst matkällaren? Bör man byta ut de lösa och trasiga lättbetongblocken och mura in nya med nytt fräscht bruk? eller är det bättre att bara smeta på husfix eller liknande och slamma fast dem där de sitter?