Hej!

Jag ska lägga klinkers i hallen men har fått lite huvudbry som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa, och hoppas att någon här kan ge mig lite tips.

Min första tanke var att lägga klinker fram till tröskeln, men insåg att det kommer innebära att golvet kommer hamna en bit över tröskeln, så det gick inte. Nu är därför tanken att det nya golvet ska gå fram till, alternativt, över den träbräda som ligger vid kanten.

Men som man kan se på bilden är det en glipa mellan träbrädan/golvet och tröskeln, hur ska jag få trollat bort den? :thinking: Den är mellan 18 och 22mm bred.

• Glipa mellan tröskeln och träbräda vid en dörröppning, gammalt klinkergolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad blir höjdskillnaden om du låter kliniker gå hela vägen till tröskeln?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad blir höjdskillnaden om du låter kliniker gå hela vägen till tröskeln?
Så här blir det om jag låter plattorna gå hela vägen fram till tröskeln.

Sen får man ju lägga på höjden av fästmassan också, men jag vet inte hur mycket man räknar med att den bygger.

Djupet på glipan är mellan 40-25mm

• Keramikplattor nära en trätröskel med en glipa på 40-25mm där fästmassa ska appliceras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipan är nog inget problem. Jag tänkte att det kanske går att lägga in en ny liten list över gamla tröskeln mot klinkers, utifrån sett så att säga.

Glipan är nog inget problem. Jag tänkte att det kanske går att lägga in en ny liten list över gamla tröskeln mot klinkers, utifrån sett så att säga.
Såg att jag hade laddat upp fel bild innan, det är fixat nu :lying:

Eftersom klinkersplattorna går emot tröskeln men det är ett hålrum under är jag rädd att den ska gå sönder om man trampar där?

Jag behöver ju givetvis inte skjuta plattorna dikt tröskeln utan kan lämna ett lite mellanrum så det går att klämma dit någon form av list/övergång. Men vad ska jag i så fall fylla glipan med?

Aha. Ja du kan ju fylla glipan med kakelfix tex. Eller låta klinkern vila på dörrtröskeln ca 1 cm.

Aha. Ja du kan ju fylla glipan med kakelfix tex. Eller låta klinkern vila på dörrtröskeln ca 1 cm.
Kakelfix, är det samma sak som fästmassa? Ursäkta nybörjarfrågan :oops:

Ska man i så fall fylla igen den först och låta det torka/sätta sig? I så fall, hur länge bör man låta det vara innan man går vidare med att lägga golvet?

Samma sak, olika namn. Bara att köra ner samtidigt som du lägger klinkers.

Samma sak, olika namn. Bara att köra ner samtidigt som du lägger klinkers.
Okej, tack! :)

Gammal tråd, men om användarna som körde bambugolv finns kvar här på forumet vore det ju kul om ni skrev några rader nu när det gått 13år.

Åkte golven ut eller ligger de kvar?

Sprack de eller håller de?

Gick de att slipa?

//GF

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.