Några jätteskillnader är det ju inte men en fördel som jag ser med liggande panel är att man kan använda tunnare spikläkt då den kan sättas direkt på varje stående regel, detta gäller ju dock bara när regelverket inte är korslagt som det kan vara på nyare hus för att rymma lite extra isolering.
En fördel till är ju att spikläkten blir stående och förhindrar således inte alls fuktdränering bakom panelen. Detta är dock inget större problem med stående panel heller annat än i extremt slagregnsutsatta platser!
En fördel till är ju att spikläkten blir stående och förhindrar således inte alls fuktdränering bakom panelen. Detta är dock inget större problem med stående panel heller annat än i extremt slagregnsutsatta platser!
Ytterligare en fördel med liggande panel är väl att det är enklare att sätta upp, man slipper räkna på avstånd mellan bräder med avseende på hörn, foder kring fönster o dörrar och liknande.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Förutom Vectrexs kloka synpunkter ( ) finns två fördelar till tycker jag:
- Den liggande fasade eller spontade panelen är mycket tätare mot slagregn än stående lockläckt-/locklistpanel. Det blir inga springor där vatten kan rinna in.
- Det är lätt att vid behov byta en eller två brädor i nederkanten om det börjar bli rötskador (vilket ju alltid startar längst ned). På en stående panel måste hela brädorna bytas ända upp, eller så får man göra fula och tekniskt dåliga skarvar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tar bara mitt enplanshus som referens, där väljer jag ju själv om jag vill ha skarvar på min stående panel, i mitt fall givetvis helt utan. Hade jag haft liggande panel så hade jag ju varit tvungen att ha några. Jag ingen erfarenhet av liggande panel men det känns ju som skarvarna blir en svag punkt.KnockOnWood skrev:
Har sett ett par hus som har fönster fodren utanpå den liggande panelen som går hela vägen från mark till topp för att dölja skarven, men det var sannerligen lite snyggt.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är inte det där typiskt för fabriksbyggda hus.MUSS skrev:
De måste ju dela panelen vid modulskarvarna, så då kan det bli ett par extra "foder" på panenlen.
Men det gör de väl inte vid fönstren då förstås.
Jag instämmer i att det inte är snyggt.
Men det är klart att varje skarv är en svag punkt.
Om du orkar vänta i sju år kan jag rapportera hur det har gått med mina panelskarvar.
Då är huset tio år
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är faktiskt två gråa nyanser.
Bostadshuset är Jotuns Demidekk "Morgondis" färgkod S1500-N
Stallet (garaget är nästan likadant men syns inte, det är bakom fotografen) är Flüggers alkydoljefärg med färgkod S2500-N.
Småhusen är alltså ett snäpp mörkare, men skillnaden syns bara om man tittar noga.
Vi är i alla fall själva jättenöjda med resultatet.
Stallet (garaget är nästan likadant men syns inte, det är bakom fotografen) är Flüggers alkydoljefärg med färgkod S2500-N.
Småhusen är alltså ett snäpp mörkare, men skillnaden syns bara om man tittar noga.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Aha!KnockOnWood skrev:Det är faktiskt två gråa nyanser.
Jag har suttit hela kvällen och tittat på olika bilder på just demidekk morgondis sam demidekk kontur.
Kan inte bestämma mig...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kontur är mycket mörkare va?hantverkare1 skrev:
Det går nog inte att lösa utan att provmåla lite.
Eller promenera/åka runt och titta på hus, knacka på och fråga vad det är för färg.
Det har jag faktiskt gjort en gång
(Vill du ha vägbeskrivning och adress? Det är bara 500 km )
PS
Jotuns färgbenämningar är förledande vackra.
Nu har vi målat med Morgondis. Förra huset målade vi i Grændegul. Visst låter det trevligt!