Hej,

På mitt hus byggt 1969 så har panelen (lockpanel) blivit dålig (endast nedertill) på ett par sidor av huset. Då jag tog bort ett par brädor igår såg jag att panelen sitter direkt på masonitskivor (vindskyddet), det finns alltså ingen luftspalt. Jag kan inte se att masonitskivorna har tagit någon skada.

Vad jag kan läsa mig till på detta forum och annorstädes så var detta ingen ovanlig lösning förr i tiden, men man valde då färger som kan andas (typ slamfärg). De tidigare ägarna av mitt hos har dock målat fasaden med alkyloljefärg vid någon punkt, och jag har tänkt måla om med akrylfärg.

Min första fråga är: när jag byter ut de dåliga delarna av fasaden, bör jag sätta de nya brädorna på samma sätt, dvs utan luftspalt? De dåliga sidorna av huset är relativt bra skyddade mot slagregn.

Det som skaver i att bygga en luftspalt är tid och kostnad för att sätta spikläkt och (gissningsvis) vindpapp/vindskyddsduk under, ovanpå masoniten.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Som ni ser verkar de bakre brädorna vara oljade framtill, dock ej på sidan. Min andra fråga är: bör jag grunda de nya bakre brädorna på samma sätt, dvs låta dem. Vara obehandlade på sidorna för att på så sätt låta dem andas?
 
  • Skadad gul lockpanel på husfasad som visar underliggande masonitskivor och brist på luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
A Arsemode skrev:
Det som skaver i att bygga en luftspalt är tid och kostnad för att sätta spikläk
Det bör fungera att fortsätta med samma konstruktionslösning som tidigare, den har ju trots allt fungerat i många årtionden.
Som du själv ser så har panelen tagit mycket stryk längst ner, så det är där du ska göra rätt den här gången :) Panelen du har saknar avslutande "droppnäsa" och har troligen aldrig blivit målad på ändträt. Då blir resultatet det som du ser på ditt hus.

Så INNAN du sätter upp nya panelen:
- såga 30 graders avslut ("droppnäsa") på varje panelbräda (ytter och innerpanel)
- impregnera ändarna
- måla alla sidor på panelbrädorna nerifrån och typ 20 cm uppåt
- fäst panelen så högt som möjligt från marken (men så att dom fortfarande går över betongplattan

Droppnäsa är något som det fuskas med alltid på nya hus, hustillverkaren tjänar några slantar på att skita i det. Samma sak med att måla ändträt på panelen. Många ggr spelar det mindre roll, men marginalen minskas betydligt på panelens hållbarhet nära marken. Det var givetvis samma sak på huset jag köpte nytt på 80-talet, så jag ägnade ett antal timmar till att såga och måla ändträt ... inte en förstörd panelbit på 40 år nu :)

Lycka Till :)
 
Redigerat:
Förlänger verkligen droppnäsa livslängden?
 
Mats-S
E egge80 skrev:
Förlänger verkligen droppnäsa livslängden?
Ja!
Vattnet släpper direkt från träet, annars gör kapilärkrafterna att vatten och fukt tränger in i ändträt varje gång det regnar. Notera även att panelen ofta är så nära marken att slagregnet slår tillbaka uppåt, så även superviktigt att måla ändträt.
 
Jag tar fram popcornen så länge tills någon av annan åsikt kommer…….
 
snesågar man så blir ytan som kan ta upp fukt större, bättre såga rakt av och olja 2-3 gånger de nedersta 15-20 cm runt om innan målning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.