Vi ska göra en tillbyggnad och vill ha fasaden likadan som befintlig. Vi har lockläkt, fast tvärt om - bred lockbräda (145 mm) och 70 mm springa.
Vilken bottenbräda ska man välja, räcker det med 95 eller ska man ta 120 mm?
Vilken bottenbräda ska man välja, räcker det med 95 eller ska man ta 120 mm?
Vi har samma bredd på underbrädor och "läkt", finns ingen anledning att krångla till det tyckte vi. Om jag inte räknat fel ger den smalaste brädan bara 12,5 mm överlappning i varje sida? Då hamnar väl spiken väldigt långt ut på kanten om man inte kör med jättespikar som fäster enbart i reglarna?
Vi har (iallafall enligt brädgården) lite extra breda panelbrädor, 13 cm, och springan emellan är ca 8 cm, det ser väldigt bra ut tycker vi, på den bifogade bilden syns det när det var halvfärdigt.
Vi har (iallafall enligt brädgården) lite extra breda panelbrädor, 13 cm, och springan emellan är ca 8 cm, det ser väldigt bra ut tycker vi, på den bifogade bilden syns det när det var halvfärdigt.
Redigerat:
Tack för svaret! Du glömde bifoga filen, vore spännande att se!
Om man kör 95 mm bräda bakom så blir det väldigt tunt "stöd" för lockbrädan, men jag har läst att man inte ska spika i bottenbrädan utan rakt in i reglarna, så för den delen ska det inte behövas bredare.
Men du har rätt i att det kanske är onödigt att snåla, och köra 120 mm botten och 145 ovanpå?
Om man kör 95 mm bräda bakom så blir det väldigt tunt "stöd" för lockbrädan, men jag har läst att man inte ska spika i bottenbrädan utan rakt in i reglarna, så för den delen ska det inte behövas bredare.
Men du har rätt i att det kanske är onödigt att snåla, och köra 120 mm botten och 145 ovanpå?
Beror ju lite på vad det blir för prisskillnad också, vi använde stormfällda talalr från Gudrun, panel till hela vårt hus och farsans sommarstuga (där talalrna stod) kostade 10 000 att få uppsågat istället för att pappa fick hugga ved av alltihopa, grannarna betalade 25 000 för betydligt mindre mängd virke.
Känns lite kul att några av brädorna på huset har varit stommen i min gungställning när jag var liten :-D
Känns lite kul att några av brädorna på huset har varit stommen i min gungställning när jag var liten :-D
Jag räknade lite snabbt på panelen till vår utbyggnad, och det skiljer sig bara 400 kr på 120 och 95 mm bottenbräda, så då är inte valet så svårt längre
Du får gärna posta den där bilden, vore spännande att se!
Du får gärna posta den där bilden, vore spännande att se!
Sorry nu ser jag. Bra jobbat
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det skall vara minst 20mm anliggning på varje sida. 95mm blir då för smalt. 120mm är bra.chrille112 skrev:
ok! Finns det någon anledning att köra 145 bakom? Tänkte att en sådan bred lockbräda kanske kan böja sig inåt när man slår i spiken?
Finns det några rekommendationer med spikningen? Ska man få in två i bredd, och på varje spikregel cc 60?
Finns det några rekommendationer med spikningen? Ska man få in två i bredd, och på varje spikregel cc 60?
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Två spik i varje lockbräda så nära underbrädans kanter som möjligt. Max 25mm in på lockbrädan är bra. Om en eller annan spik skulle hamna i underbrädans yttersta kant gör inte så mycket. Lockbräderna skall spikas i varje spikregel cc 60cm. Om man vill så kan underbrädorna klara sig med en spik cc120cm.chrille112 skrev:
Tack för väldigt matnyttig information, jag kommer ha stenkoll på läget
Hur är det med spiken, är 8 cm bra? Har du någon erfarenhet av spikpistolerna man kan hyra?
Hur är det med spiken, är 8 cm bra? Har du någon erfarenhet av spikpistolerna man kan hyra?
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Vi skruvade vår panel med trallskruv: jag klarar inte att hantera en spikmaskin eller hammare pga fibromyalgi, men en liten skruvdragare går bra, och maken klarar inte höga höjder. Undre lagret på övervåningen är dock spikat, för det gjorde snickaren, han klarar både höjder och spikmaskin ;-)
Fördel för amatörer som oss: om snickaren tyckte att vi gjort fel nånstans kunde vi skruva ner och göra om :-D
Och nu när vi ska byta fönster kan vi skruva loss vindskivorna utan åverkan, bara nya skruvar och en liten färgklick på skruvhuvudet efteråt, det tyckte snickaren var jättesmart så alla sådana "specialbrädor" har han också använt skruv till. Oortodoxt men faktiskt bra.
Fördel för amatörer som oss: om snickaren tyckte att vi gjort fel nånstans kunde vi skruva ner och göra om :-D
Och nu när vi ska byta fönster kan vi skruva loss vindskivorna utan åverkan, bara nya skruvar och en liten färgklick på skruvhuvudet efteråt, det tyckte snickaren var jättesmart så alla sådana "specialbrädor" har han också använt skruv till. Oortodoxt men faktiskt bra.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga tak till hundgård, räcker 45x145 mm regel?
Tak & Vind -
Lockläkt på timmerhus: spikläkt eller ej
Fasad -
Uppfyller enkelgips och 145mm stenullsskiva EI30
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Limmade regel 2 x 145x45 vs enkel regel 1 x 195x45
Byggmaterial & Byggteknik -
Lockläkt med bottenbräda på 145 mm eller 170 mm?
Fasad