Vi håller på att planera fasadbyte och ska köra på lockläktpanel. Vi har funderat på att använda en smalare lockläkt, runt 25 mm bred, i stället för den vanligare 45 mm. Är det någon här som har erfarenhet av att köra på smalare lockläkt? Tänker främst på om det funkar bra när det gäller väderskydd och hållbarhet, eller om det kan ge problem på sikt? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!”

Kan börja med att jag fysiskt aldrig har monterat så smala lockläkt men de nackdelar jag ser är:
25mm bredd ger större sanolikhet att läkten spricker vid montering. Dessutom är de flesta lockläkt konkav på undersidan för att minska risken för fuktvandring bakom. Med så smala läkt får du dessuton ingen justermån för att kunna få alla läkt helt raka, eller om man hårddrar det måste man vara extremt noga när man sätter panelen.
Jag ser mest nackdelar med detta men det kanske är någon som har bättre erfarenheter🙃

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Kan börja med att jag fysiskt aldrig har monterat så smala lockläkt men de nackdelar jag ser är:
25mm bredd ger större sanolikhet att läkten spricker vid montering. Dessutom är de flesta lockläkt konkav på undersidan för att minska risken för fuktvandring bakom. Med så smala läkt får du dessuton ingen justermån för att kunna få alla läkt helt raka, eller om man hårddrar det måste man vara extremt noga när man sätter panelen.
Jag ser mest nackdelar med detta men det kanske är någon som har bättre erfarenheter🙃
Instämmer i alla dina tankar, men ska tillägga att jag heller aldrig har monterat så smal läkt.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Jag har aldrig använt eller sett en 25 mm bred lockläkt för utomhus panel.
Men när jag spikar panel med lockläkt fäster jag panelbrädan med 3" galvad spik i mitten och sätter brädorna så tätt det går, men minst en 4" spik ska det få plats.
Sedan så spikar jag 22*45 lockläkt med 4" spik och det blir då tillräckligt kraftig för att hålla ned panelbrädan.
Om du hittar lockläkt 22*25 mm så får du förborra all spikning för att undvika att det spricker. Vanlig list/läkt som är runt 25 mm brukar vara tunnare t.ex. 15mm.

25mm är för smal. Rekommendationen är att virket ska överlappa minst 20mm

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för alla svar. Misstänkte att det kunde vara så. Det får bli att köra på den mer vanliga bredden, 45 mm, istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.