Höga elpriser i vinter säkert, dåligt med pengar. Vad gör man?

Nuvarande LLVP är inte särskilt bra, ger väldigt dåligt med värme och sitter på ett väldigt dåligt ställe.


Jag hade velat ha en ny pump placerad över entredörren, och som ska kunna värma typ hela huset (180 m2, 70-talshus, skåne, mycket öppna planlösningar).

Jag har tittat på Mitsubishi Sumo RW50 som ska ge 8,7 kW värme. Borde den inte räcka för att hålla hyfsad innetemperatur på vintern?

Är den overkill?
Vad drar en sådan när den pumpar ut 8 700 Watt värme, 2 000 W?
Finns det ett "smartare" val, typ två billigare... eller nåt annat märke som är billigare men lika bra?

Tips uppskattas!
 
H Hullken skrev:
Höga elpriser i vinter säkert, dåligt med pengar. Vad gör man?

Nuvarande LLVP är inte särskilt bra, ger väldigt dåligt med värme och sitter på ett väldigt dåligt ställe.


Jag hade velat ha en ny pump placerad över entredörren, och som ska kunna värma typ hela huset (180 m2, 70-talshus, skåne, mycket öppna planlösningar).

Jag har tittat på Mitsubishi Sumo RW50 som ska ge 8,7 kW värme. Borde den inte räcka för att hålla hyfsad innetemperatur på vintern?

Är den overkill?
Vad drar en sådan när den pumpar ut 8 700 Watt värme, 2 000 W?
Finns det ett "smartare" val, typ två billigare... eller nåt annat märke som är billigare men lika bra?

Tips uppskattas!
RW50 har hög lägsta avgiven effekt så blir mycket on/off på den så välj RW35 istället.
När du jämför olika modeller/märken får du kika på vad dom kan leverera vid -15 då det mer visar hur kraftiga dom är.
Fler värmekällor ger som regel bättre spridning men om ni klarar er med en eller behöver två bör ni kolla med några olika återförsäljare vid hembesök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.