2 666 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Lk väggdosa eller inte??
Hej!
Håller på och bygger nytt (fritidshus) och har nu haft en rörmokare inne för rördragning till badrum och kök.
Han ville använda väggdosor för genomföring. Som en amatör tycker jag att det känns mer osäkert än att använda vanliga väggbockstöd och låta röret komma igenom väggen helt. Finns det inte någon risk med att röret ”hoppar ur” eller inte sitter ordentligt när man kör med dosor? Skulle det börja läcka så har man heller ingen chans att märka det.
Vad tycker ni som är med insatta i detta?
Håller på och bygger nytt (fritidshus) och har nu haft en rörmokare inne för rördragning till badrum och kök.
Han ville använda väggdosor för genomföring. Som en amatör tycker jag att det känns mer osäkert än att använda vanliga väggbockstöd och låta röret komma igenom väggen helt. Finns det inte någon risk med att röret ”hoppar ur” eller inte sitter ordentligt när man kör med dosor? Skulle det börja läcka så har man heller ingen chans att märka det.
Vad tycker ni som är med insatta i detta?
Är ingen expert men har byggt badrum. Jag är övertygad om att "rör i rör" med dosor rätt installerade är en bättre/säkrare lösning.
Man slipper t.ex.att bryta tätskikt med skruv då man installerar dusch/badkarsblandare. Ev. läckage ska ledas i yttre röret till plats där det syns och inte ger omedelbar skada.
Man slipper t.ex.att bryta tätskikt med skruv då man installerar dusch/badkarsblandare. Ev. läckage ska ledas i yttre röret till plats där det syns och inte ger omedelbar skada.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt -
Nivell, Subfloor, Jape eller Granab, vilket är "bäst"?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mögel eller kalk i källare
Miljö & Hälsa -
LK Väggdosa för LK PEX 20mm - Push eller Klämring?
Vatten & Avlopp -
Att välja mellan LK Väggdosa + anslutningskoppling eller traditionellt blandarfäste
Vatten & Avlopp