6 463 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
LK universal rir till radiator, radbockstöd funktion?
Har nu suttit ett par timmar och försökt att komma på hur LK har tänkt sig systemlösningen för att ansluta LK universal PEX rir till radiator.
Man har i produktkatalogen sitt radbockstöd som är avsedd för montage till radiator. I monteringsanvisningen säger man att denna kan monteras på två olika sätt Montage av LK Radbockstöd kan ske på två sätt, fixerat under golv eller fixerat så att radbockstödet slutar ovan golv.
Radbockstödet har även en läckageindikering som i min värld hamnar i bjälklaget om man monterar den fixerad under golv vilket borde innebära att ev läckande vatten hamn i bjälklaget. Nu förstår jag att jag har missat någon del i det hela då poängen är att ha en vattensäker installation.
Sprang även på en ändtätning som ska täta mellan mediaröret och skyddsröret men jag hittar inget om den är vattentät eller inte.
Så hur monterar jag LK universal rir till en radiator för att få en vattensäker installation? Tanken är att ev läckande vatten ska komma ut i fördelarskåpet våningen under.
Monteringsanvisning:
http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
Dessutom hittade jag LK Universal Kopplingsdosa Radiatorer AX16 x G15 i en webbutik men hittar ej denna på LKs hemsida, så kanske har denna ersatts av radbockstödet, eller?
Man har i produktkatalogen sitt radbockstöd som är avsedd för montage till radiator. I monteringsanvisningen säger man att denna kan monteras på två olika sätt Montage av LK Radbockstöd kan ske på två sätt, fixerat under golv eller fixerat så att radbockstödet slutar ovan golv.
Radbockstödet har även en läckageindikering som i min värld hamnar i bjälklaget om man monterar den fixerad under golv vilket borde innebära att ev läckande vatten hamn i bjälklaget. Nu förstår jag att jag har missat någon del i det hela då poängen är att ha en vattensäker installation.
Sprang även på en ändtätning som ska täta mellan mediaröret och skyddsröret men jag hittar inget om den är vattentät eller inte.
Så hur monterar jag LK universal rir till en radiator för att få en vattensäker installation? Tanken är att ev läckande vatten ska komma ut i fördelarskåpet våningen under.
Monteringsanvisning:
http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
Dessutom hittade jag LK Universal Kopplingsdosa Radiatorer AX16 x G15 i en webbutik men hittar ej denna på LKs hemsida, så kanske har denna ersatts av radbockstödet, eller?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 466 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 466 inlägg
Jodå, lite sent svar, men man kan ju inte alltid vara "till hands"
Dom röda kopplingsdosorna har jag också sett, dock aldrig installerat, men jag hittar inte heller dessa på LK:s hemsida. Suspekt! Ska kika i några gamla LK-kataloger på måndag om jag hittar dom där.
Ska försöka få tag på min kontakt på LK och kolla med honom om hur det nu ligger till. Och om dom nu utgått ur sortimentet, varför kan man då köpa dom? Eller är det butikerna som ligger efter med uppdatering? På rskdatabasen.se ligger den fortfarande aktiv. Även 4cc bläcket som tillhör.
http://www.rorprodukter.se/lk_universalsystem/monteringsdetaljer/lk_kopplingsdosa_for_radiatorer_ax16xg15--1870810
http://www.rorprodukter.se/lk_universalsystem/monteringsdetaljer/lk_faste_for_kopplingsdosa--1870811
Rad-bockstöden brukar jag alltid montera med uppstick. Alltså som du skriver så "läckuten" kommer ovan färdigt golv. Att man får montera dessa med denna under golv förstår jag mig inte på! Själva utförandet är att det är ett hål borrat mellan kragen, som själva mediaröret träs igenom, och själva fixturen.
Eller LK:s bild som jag missade efter jag använt mina expertis-kunskaper i paint :
Det jag inte kan förstå är hur dom fått det godkänt på den vänstra bilden... Läckageindikering under golvnivå.
Nåja, allt kan inte vara guld som LK gör. (läste ni verkligen det där?) Solen har också sina fläckar...
Så mitt råd: Montera LK radbockstöd med uppstick!
Dom röda kopplingsdosorna har jag också sett, dock aldrig installerat, men jag hittar inte heller dessa på LK:s hemsida. Suspekt! Ska kika i några gamla LK-kataloger på måndag om jag hittar dom där.
Ska försöka få tag på min kontakt på LK och kolla med honom om hur det nu ligger till. Och om dom nu utgått ur sortimentet, varför kan man då köpa dom? Eller är det butikerna som ligger efter med uppdatering? På rskdatabasen.se ligger den fortfarande aktiv. Även 4cc bläcket som tillhör.
http://www.rorprodukter.se/lk_universalsystem/monteringsdetaljer/lk_kopplingsdosa_for_radiatorer_ax16xg15--1870810
http://www.rorprodukter.se/lk_universalsystem/monteringsdetaljer/lk_faste_for_kopplingsdosa--1870811
Rad-bockstöden brukar jag alltid montera med uppstick. Alltså som du skriver så "läckuten" kommer ovan färdigt golv. Att man får montera dessa med denna under golv förstår jag mig inte på! Själva utförandet är att det är ett hål borrat mellan kragen, som själva mediaröret träs igenom, och själva fixturen.
Eller LK:s bild som jag missade efter jag använt mina expertis-kunskaper i paint :
Det jag inte kan förstå är hur dom fått det godkänt på den vänstra bilden... Läckageindikering under golvnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nåja, allt kan inte vara guld som LK gör. (läste ni verkligen det där?) Solen har också sina fläckar...
Så mitt råd: Montera LK radbockstöd med uppstick!
En fråga angående detta.
Haft tjommar här som konverterat villan. För att komma förbi dörrar och annat bös gick de under golv, men nu innebär det att jag har ett 20-tal presskopplingar under mitt ventilerade golv.
Är detta en ok lösning (kommer min försäkring täcka eventuella skador), eller ska jag be/kräva dem att göra om med kopplingslåda och separata RiR så långt det går (i vissa rum är det draget synligt längs vägg)? Jag blir lite nojig...
Haft tjommar här som konverterat villan. För att komma förbi dörrar och annat bös gick de under golv, men nu innebär det att jag har ett 20-tal presskopplingar under mitt ventilerade golv.
Är detta en ok lösning (kommer min försäkring täcka eventuella skador), eller ska jag be/kräva dem att göra om med kopplingslåda och separata RiR så långt det går (i vissa rum är det draget synligt längs vägg)? Jag blir lite nojig...
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Dolda skarvar i värmesystem är tillåtet enligt branchreglerna till skillnad från tappvattensystem. Så det ska vara ok iaf för de försäkringsbolag som går på branschreglerna. Det är nog därför svårt att i efterhand kräva att det ska vara skarvfritt om det inte har avtalats särskilt. Antar att det är lägre systemtryck och begränsad vattenmängd som spelar in i fallet med värmesystem.
Jag håller på med samma sak, RiR i värmesystem under ventilerat golv, men avtalade innan om att skarvar inte får finnas. Nackdelen är att det blir många meter rör eftersom det blir separat dragning till varje radiator och att man får passa så att rördimensionen blir tillräcklig för att klara värmeöverföringen särskilt på större radiatorer som sitter långt bort.
Jag håller på med samma sak, RiR i värmesystem under ventilerat golv, men avtalade innan om att skarvar inte får finnas. Nackdelen är att det blir många meter rör eftersom det blir separat dragning till varje radiator och att man får passa så att rördimensionen blir tillräcklig för att klara värmeöverföringen särskilt på större radiatorer som sitter långt bort.
Som jag trodde alltså. Funkar säkert bra, begränsad mängd vatten och det kommer flyta ut på betonggolv enbart. Dock jobbigt att behöva riva upp golv om något händer.Magnus Ladulås skrev:Dolda skarvar i värmesystem är tillåtet enligt branchreglerna till skillnad från tappvattensystem. Så det ska vara ok iaf för de försäkringsbolag som går på branschreglerna. Det är nog därför svårt att i efterhand kräva att det ska vara skarvfritt om det inte har avtalats särskilt. Antar att det är lägre systemtryck och begränsad vattenmängd som spelar in i fallet med värmesystem.
En till allmän fråga, företaget i fråga visar det sig nu är inte anslutet till Säkert vatten. Vad gör jag då? Ska de skriva intyg om att de utfört arbetet enligt branschregler eller räcker faktura som "bevis"?
Ok, då får de förtydliga reglerna, för så har de själva inte skrivit.injonil skrev:
"Förläggning av värmeledningar
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande vatten snabbt kan upptäckas." Ett bör, vilket såklart i myndighetstext kan utläsas som skall (detta är dock ingen myndighet, men det är en annan sak...), men då det är kursiverat och under separat vägledningsrubrik ses det tydligt som råd, något man bör eftersträva...
Sen står det under 2.4.2 att fopgar på fördelarrör ska vara synliga eller placerade åtkomliga, vilket är en klar distinktion mot kapitel 2.4.1 där kaptilet och texten handlar om fogar på ledningar.
Inser själv att det hade varit bättre (om än svårt då rören bara delvis går under golv) men vad är rätt, egentligen?
Jotack, kan läsa svenska. Notera då de skillnaderna i nomenklatur som jag tog upp var just det, skillnader i nomenklatur. 2.4.1 handlar om ledningar, 2.4.2 handlar om fördelarrör som knappast är samma sak som en ledning, oavsett för värme eller ej. Men som sagt, medvetet luddigt, som alla normer och regler.injonil skrev:
För övrigt står detta på Säkert vatten's hemsida:
"Får värmerör förläggas med dolda fogar?
Ja, fogar på värmeledningar behöver inte vara placerade så de är utbytbara. Kraven på förläggning för värmeledningar är inte lika hårda som för tappvattenledningar. Rekommendationen i Säker Vatteninstallation anger ändå att värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt ska upptäckas."
Vilket innebär att en enkel fuktvarnare duger gott.
Ja, fogar på värmeledningar behöver inte vara placerade så de är utbytbara. Kraven på förläggning för värmeledningar är inte lika hårda som för tappvattenledningar. Rekommendationen i Säker Vatteninstallation anger ändå att värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt ska upptäckas."
Nej, avsnitt 2.4.1 behandlar tappvattenledningar, inte (vatten)ledningar.
Jag håller med om att det är luddigt formulerat men jag tolkar reglarna under 2.4.2 som att dolda fogar ej får förekomma på värmeledningar (förutom i speciella vattentäta skåp etc).
Jag håller med om att det är luddigt formulerat men jag tolkar reglarna under 2.4.2 som att dolda fogar ej får förekomma på värmeledningar (förutom i speciella vattentäta skåp etc).
Det var en intressant text du hittade! Den innebär att man kan tolka texterna i reglerna annorlunda jämfört med vad jag gjort. Det är dock ganska egenomligt; ej dolda fogar vid fördelare, men i övrigt kan man ha hur många dolda fogar som helst...leftrustle skrev:För övrigt står detta på Säkert vatten's hemsida:
Dock lite vanskligt att lita på en förklaring på deras hemsida. Tas den bort står man där med regelverket som kan tolkas helt annorlunda.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Det finns ingen regel i Säker vatten som säger att det ska vara synliga/åtkomliga fogar på ledningar i värmesystem. Det finns däremot en regel (2.4.2) som säger att fogar på fördelarrör ska vara synliga/åtkomliga, vilket i praktiken förhindrar att fördelarrör i sin helhet kan vara dolda/oåtkomliga. Ingen regel finns dock som förhindrar att ledningar eller fogar på ledningar kan vara dolda/oåtkomliga.injonil skrev:Det var en intressant text du hittade! Den innebär att man kan tolka texterna i reglerna annorlunda jämfört med vad jag gjort. Det är dock ganska egenomligt; ej dolda fogar vid fördelare, men i övrigt kan man ha hur många dolda fogar som helst...
Dock lite vanskligt att lita på en förklaring på deras hemsida. Tas den bort står man där med regelverket som kan tolkas helt annorlunda.
En jämförelse: Att det finns en högerregel i trafikreglerna innebär inte att man också kan tolka in att det borde finnas en "vänsterregel" per logik eftersom bilar även kan komma från vänster i en korsning. De bägge tillsammans hade blivit något liknande en väjningsplikt (lämna företräde åt både vänster och höger) vilket är mer krävande än enbart högerregeln. Står det i ett regelverk att högerregeln gäller så gäller den.
Det är oftast lättare att förstå regeltexter om man inte tolkar in mer än det som faktiskt står.