Hej Alla!
Jag har 3 frågor som jag behöver lite hjälp med. Ställdon från LK (NO)
1. Om stiftet i ställdonet är styvt. Det vill inte jobba när man tycker på det underifrån, och inte heller fjädrar det uppifrån.
-Är ställdonet trasigt då? (Se bild)
2. Ett annat ställdon har ett stift som fjädrar men "knappen" uppe på reagerar inte när jag höjer/sänker rumstermostaten i rummet (jag väntar 10min)
-Är ställdonet trasigt då?
3. Uterummet är uppdelat på tre ställdon (en rumstermostat) två av ställdonen är varma uppe på "knappen" men jobbar när jag höjer/sänker värmen. Den tredje är varm (väldigt varm) men jobbar inte.
-Är termostaten trasig då?
Tack på förhand.
Jag har 3 frågor som jag behöver lite hjälp med. Ställdon från LK (NO)
1. Om stiftet i ställdonet är styvt. Det vill inte jobba när man tycker på det underifrån, och inte heller fjädrar det uppifrån.
-Är ställdonet trasigt då? (Se bild)
2. Ett annat ställdon har ett stift som fjädrar men "knappen" uppe på reagerar inte när jag höjer/sänker rumstermostaten i rummet (jag väntar 10min)
-Är ställdonet trasigt då?
3. Uterummet är uppdelat på tre ställdon (en rumstermostat) två av ställdonen är varma uppe på "knappen" men jobbar när jag höjer/sänker värmen. Den tredje är varm (väldigt varm) men jobbar inte.
-Är termostaten trasig då?
Tack på förhand.
Det med piggen, den ska gå lätt upp coh ner. brukar kärva efter sommaren. Du får trycka på den många ggr så den går lätt. Sen det med att kolla om ett don fungerar, är lättast om du skiftar 2 st, i bland så har plasten gett sig, så den inte kan trycka på piggen, eller så är den innre delan trasig. Bara prova.
Stiftet som @jonaserik pratar om är detta:
Ställdonets stift ska inte kunna påverkas egentligen, det är en sk vaxmotor.
Ställdonet är uppbyggd kring ett vaxelement samt en returfjäder. Det är försett med lägesindikering. När matningsspänningen har slagits på värms vax- elementet upp, vilket får den inbyggda kolven att röra sig. Ställkraften som denna rörelse genererar vidarebefordras till ventilspindeln som öppnar och stänger ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställdonets stift ska inte kunna påverkas egentligen, det är en sk vaxmotor.
Ställdonet är uppbyggd kring ett vaxelement samt en returfjäder. Det är försett med lägesindikering. När matningsspänningen har slagits på värms vax- elementet upp, vilket får den inbyggda kolven att röra sig. Ställkraften som denna rörelse genererar vidarebefordras till ventilspindeln som öppnar och stänger ventilen.
Det beror på hur ställdonet är inställt, om det är helt öppet så blir det "styvt". Du ska inte trycka i ställdonen!!!D Define1 skrev:
Du kan skada dem!
Du ska bara motionera "metallpiggarna" som sitter på fördelaren!
Ok jag förstår.anders07 skrev:
Men metallpiggen fungerar bra när jag trycker på den. Inga problem där.
Varför tror du att ställdonet är öppet hela tiden? Trasigt eller?
Liknande trådar
-
Felkopplad kopplingsbox? LK Ställdon. Kall slinga.
Värme allmänt -
Vilken reservdel behöver jag till avbrutet stift/pinne till spisvred?
Vitvaror -
Inkoppling LK ICS.2 med ställdon och rumsgivare?
Värme allmänt -
Wermgo golvvärmefördelare med LK ställdon
Värme allmänt -
Installera ställdon på befintlig LK anläggning.
Värme allmänt