Hej Alla!

Jag har 3 frågor som jag behöver lite hjälp med. Ställdon från LK (NO)

1. Om stiftet i ställdonet är styvt. Det vill inte jobba när man tycker på det underifrån, och inte heller fjädrar det uppifrån.
-Är ställdonet trasigt då? (Se bild)

2. Ett annat ställdon har ett stift som fjädrar men "knappen" uppe på reagerar inte när jag höjer/sänker rumstermostaten i rummet (jag väntar 10min)
-Är ställdonet trasigt då?

3. Uterummet är uppdelat på tre ställdon (en rumstermostat) två av ställdonen är varma uppe på "knappen" men jobbar när jag höjer/sänker värmen. Den tredje är varm (väldigt varm) men jobbar inte.
-Är termostaten trasig då?

Tack på förhand.

• Ställdon från LK med visad knapp och stift, handen håller en del av ställdonet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det med piggen, den ska gå lätt upp coh ner. brukar kärva efter sommaren. Du får trycka på den många ggr så den går lätt. Sen det med att kolla om ett don fungerar, är lättast om du skiftar 2 st, i bland så har plasten gett sig, så den inte kan trycka på piggen, eller så är den innre delan trasig. Bara prova.

Stiftet som @jonaserik pratar om är detta:
Närbild av ställdon med stift och hand som håller en ventil. Streck och text markerar knappen och stiftets position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställdonets stift ska inte kunna påverkas egentligen, det är en sk vaxmotor.

Ställdonet är uppbyggd kring ett vaxelement samt en returfjäder. Det är försett med lägesindikering. När matningsspänningen har slagits på värms vax- elementet upp, vilket får den inbyggda kolven att röra sig. Ställkraften som denna rörelse genererar vidarebefordras till ventilspindeln som öppnar och stänger ventilen.

Menar du att striftet på ställdonet ska vara styvt?
Det är inte styvt på dom andra ställdonen

D Define1 skrev:
Menar du att striftet på ställdonet ska vara styvt?
Det är inte styvt på dom andra ställdonen
Det beror på hur ställdonet är inställt, om det är helt öppet så blir det "styvt". Du ska inte trycka i ställdonen!!!
Du kan skada dem!

Du ska bara motionera "metallpiggarna" som sitter på fördelaren!

anders07 anders07 skrev:
Det beror på hur ställdonet är inställt, om det är helt öppet så blir det "styvt". Du ska inte trycka i ställdonen!!!
Du kan skada dem!

Du ska bara motionera "metallpiggarna" som sitter på fördelaren!
Ok jag förstår.
Men metallpiggen fungerar bra när jag trycker på den. Inga problem där.
Varför tror du att ställdonet är öppet hela tiden? Trasigt eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.