Hej
Vid en renovering av ett hus har vi dragit Uponor slang 16mm. Utan att tänka mig för köpte jag ett LK skåp. Nu upptäckte jag att det skiljer 0,5 mm på slangens tjocklek mellan fabrikaten. Finns det någon koppling jag kan använda för att få ihop det eller måste jag köpa ett kopplingsskåp av märke Uponor? Kopplingarna på bilden är Vatette. Är dessa användbara?
/Peter

• Komplex rörsysteminstallation med mätare, ventiler och anslutningar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vill du ha det efter konstens alla regler så ska det givetvis vara ett skåp från Uponor.

Det är den enda rätta vägen att gå.

Krilleman Krilleman skrev:
Vill du ha det efter konstens alla regler så ska det givetvis vara ett skåp från Uponor.

Tack för svar.
Ok! Finns det någon ”fulväg” att gå som fungerar även om inte skåp/slangleverantören av förklarliga skäl godkänner? Tycker det är märkligt att slangens mått är helt styrande. Har ingen kommit på att tillverka en ”adapterkoppling”?
/Peter

Krilleman
P Peter Monell skrev:
Tack för svar.
Ok! Finns det någon ”fulväg” att gå som fungerar även om inte skåp/slangleverantören av förklarliga skäl godkänner? Tycker det är märkligt att slangens mått är helt styrande. Har ingen kommit på att tillverka en ”adapterkoppling”?
/Peter
Fulingen är ju att göra som du har tänkt nu:
  • LK skåp/Fördelare
  • Vatette Plast
  • Uponor slang

Om jag vore du så skulle jag göra om och göra rätt.

Oerhört enkelt att gör om nu.
Väldigt svårt senare när allt är klart.

Och varmt välkommen till forumet @Peter Monell

Krilleman Krilleman skrev:

Spelar det någon roll vem som har gjort själva skåpet?
Jag har ett LK-skåp med VA-fördelare (och kopplingar såklart) och Uponors rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.