Hej!
Min cirkulationspump i golvvärmefördelarskåpet indikerar felet "Blockerad rotor". Försöker starta om var 1,33 sekund. Uppmanad handling: "Vänta eller frigör rotor".
Vänta hjälper inte, så hur "frigör" man rotorn? Jag noterar att mitt i cirkulationspumpens axel finns ett hål och långt inne i detta syns en stjärnskruv. Skruva på denna kanske?
Min cirkulationspump i golvvärmefördelarskåpet indikerar felet "Blockerad rotor". Försöker starta om var 1,33 sekund. Uppmanad handling: "Vänta eller frigör rotor".
Vänta hjälper inte, så hur "frigör" man rotorn? Jag noterar att mitt i cirkulationspumpens axel finns ett hål och långt inne i detta syns en stjärnskruv. Skruva på denna kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja prova att skruva på den skruven men var beredd på att det rycker till om pumpen startar. Annars kanske man kan släppa lite på de fyra insex-skruvarna i delningsplanet med pumphuset? O-ringen brukar vara stor och ger viss justeringsmån om impellern kört fast i pumphuset.
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Nä dela inte på nå pumphus...........risken för läckage är ju ganska stor om man inte har tänkt att tömma och demontera helt. Pumparna fastnar inte för att skoveln tar i nåt hus. Det är isåfall tätningen som sugit fast i nåt eller så kärvande elmotor.
Oftast är det ju en plugg man får skruva bort först innan man kan se motoraxeln så det kanske handlar om nå mer än bara det man ser genom hålet?
Oftast är det ju en plugg man får skruva bort först innan man kan se motoraxeln så det kanske handlar om nå mer än bara det man ser genom hålet?
Tjena.B b8q skrev:Hej!
[bild]
Jag har samma problem som du har/haft undrar hur du löste det?
Tack på förhand
Finns det inte en avstängningsventil före och efter pump? Om det gör det är det bara att stänga dom och ta bort pumpen. Det räcker att lossa delningsplanet. Man måste nog lossa pumpen för att se vad som gör att det strular.B b8q skrev:Hej!
[bild]