Hej!
Dags för mitt första ämne på detta eminenta forum.
Har i nuläget en shunt av modell ESBE VRG133 , DN20 som sitter på 22mm (utvändigt mått) kopparrör.
Tänkte att det var dags att automatisera det hela så jag köpte shuntautomatik, LK 130 Smartcomfort samt en ny shunt, en LK 840 ThermoMix 22mm. Köpte LK då vi har LK på allt annat som har med golvvärmen att göra.
Problemet är att kopparrören går inte in i nya shunten.
Nästa storlek på LK's shunt är 28mm, men det blir väl för stort?
Kan jag använda LK's shunt till mitt system eller behöver jag nåt annat?
Dags för mitt första ämne på detta eminenta forum.
Har i nuläget en shunt av modell ESBE VRG133 , DN20 som sitter på 22mm (utvändigt mått) kopparrör.
Tänkte att det var dags att automatisera det hela så jag köpte shuntautomatik, LK 130 Smartcomfort samt en ny shunt, en LK 840 ThermoMix 22mm. Köpte LK då vi har LK på allt annat som har med golvvärmen att göra.
Problemet är att kopparrören går inte in i nya shunten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa storlek på LK's shunt är 28mm, men det blir väl för stort?
Kan jag använda LK's shunt till mitt system eller behöver jag nåt annat?
Jaha okej, så jag hade klämkoppling innan, men har nu köpt en annan sorts koppling?
LK har en adaptersats till ESBE's shuntar, lutar åt att det blir en sån. Om inte nån firma i Östersund har en shuntventil med klämringskoppling vill säga.
Anledningen till att jag köpte en ny shunt var att den vi har nu är åt fel håll, dvs ratten för justeringen sitter mot väggen. Nån som vet om det går att sno den så det blir åt rätt håll?
LK har en adaptersats till ESBE's shuntar, lutar åt att det blir en sån. Om inte nån firma i Östersund har en shuntventil med klämringskoppling vill säga.
Anledningen till att jag köpte en ny shunt var att den vi har nu är åt fel håll, dvs ratten för justeringen sitter mot väggen. Nån som vet om det går att sno den så det blir åt rätt håll?
Tänkte bara meddela att problemet är nu löst. Ringde LK's support och fick svaret att kopparröret ej ska in i shunten, utan ligga an mot kanten. Deras klämringskoppling ser lite annorlunda ut och visst fan vart det tätt med den lösningen också.