Jag har vita klinker o ljusgrå fog på väggarna. Jag har använt gulfärgad flytande duschtvål i många år som jag tror är boven till att fogen gulnat kring duschen (ej övriga vägar) Det är sällan men ibland tar jag en svamp o tvättar av väggen kring duschen med VIM lime, det rengöringsmedlet är också lite gult i färgen. Inte så smart när jag tänker efter.
Någon med liknande problem? Jag har bytt ut tvålen nu till en annan Och skall börja tvätta med VIM neutral istället.
Någon med liknande problem? Jag har bytt ut tvålen nu till en annan Och skall börja tvätta med VIM neutral istället.
Verktygstokig
· Sörmland
· 301 inlägg
Prova med ättikssprit utblandat med lite vatten, spraya/dutta på och vänta en stund. Sen skrubba och spola av
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen är det bara att gnugga ordentligt. Jag tror inte det är tvålen som är bover, mer troigt bakterier och fett som ger färgen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Som vanligt är svaret Klorin om det rör sig organiskt material som missfärgar. Efter skrubbning mekaniskt, späd Klorin 1:10 med vatten och spruta på med sprejflaska och håll fuktigt i rummet några timmar. Skölj av.
Jag har haft framgång med citronsyra 1-2 dl vatten och en rätt mycket citronsyra (ca 0,5 dl), jag har kokat lösningen så det går snabbt att lösa citronsyran i vattnet. Det är bra att blaska på och låta vrka nån minut sen skrubba med rotborste.
Här i Västerås finns citronsyra i storpack på Citygross 900g för ca 50 spänn
Här i Västerås finns citronsyra i storpack på Citygross 900g för ca 50 spänn
Jag köpte en flaska Nitor klorrent på Hornbach, 37:- har jag för mig.
Står på flaskan att den kan användas outspädd för rengöring och blekning av kakelfogar.
Jag tog en plastmugg med lite medel i och en billig pensel och strök alla fogar och hörn, skrubbade ingenting
efter 10 min spolade jag av och tog lite med penseln där det behövdes.
Vår tio år gamla fog blev faktiskt helt som ny, det luktar rätt så starkt med klor när man använder det och ett
tag efter, jag tycker det luktar gott!
Står på flaskan att den kan användas outspädd för rengöring och blekning av kakelfogar.
Jag tog en plastmugg med lite medel i och en billig pensel och strök alla fogar och hörn, skrubbade ingenting
efter 10 min spolade jag av och tog lite med penseln där det behövdes.
Vår tio år gamla fog blev faktiskt helt som ny, det luktar rätt så starkt med klor när man använder det och ett
tag efter, jag tycker det luktar gott!
Logga in
Skapa konto
Jag har en högkvalitets-svamp som sitter på ett skaft (för skurning av kakelplattor mm) Jag hällde 1-2dl Klorin direkt på svampen, samt ca 1-2 dl vatten. Började sedan direkt skura de berörda ytorna. Fyllde på svampen eftersom(tot 2 gånger på den relativt lilla väggyta)
Lämnade väggarna våta/fuktiga 1 timme (dvs sköljde inte av något efter skurningen) Gjorde sen om processen men med VIM skurmedel en vända o sköljde direkt med varmvatten. Till synes ser det faktiskt bättre ut, ser lite lite gultoner kvar på vissa ställen. Får en del svartmögel(små prickar) på vissa fogar också o dem är helt borta. Klart nöjd. Blir en till vända i helgen så bör allt se bra ut.
Lämnade väggarna våta/fuktiga 1 timme (dvs sköljde inte av något efter skurningen) Gjorde sen om processen men med VIM skurmedel en vända o sköljde direkt med varmvatten. Till synes ser det faktiskt bättre ut, ser lite lite gultoner kvar på vissa ställen. Får en del svartmögel(små prickar) på vissa fogar också o dem är helt borta. Klart nöjd. Blir en till vända i helgen så bör allt se bra ut.
Tänk va man håller på va? Världen går under men vi oroar oss för smutsiga fogar.
Oavsett.
Flera av lösningarna ovan fungerar. Tänk på att låta tvättmedel och liknande få verka ett tag. Håll det fuktigt ett så det hinner löser sig så kan man ta det försiktigt med rotborsten. Rotborsten kommer avverka på fogen om du går på hårt. Då blir det som en sänka där vatten och smuts verkligen fastnar.
Oavsett.
Flera av lösningarna ovan fungerar. Tänk på att låta tvättmedel och liknande få verka ett tag. Håll det fuktigt ett så det hinner löser sig så kan man ta det försiktigt med rotborsten. Rotborsten kommer avverka på fogen om du går på hårt. Då blir det som en sänka där vatten och smuts verkligen fastnar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg