Till att börja med, huset är från -09, blandaren sitter där sen huset byggdes. Jag har inte mycket koll när det kommer till VVS.
Har lagt märke till att vi från våra blandare i köket och badrummen ger oss skållhet vatten men i duschen får vi bara ljummet.
Blandaren blir varm, nästintill så att man bränner sig men ut kommer bara ljummet.
Vad kan det bero på?

Kommer det något vatten om du sätter på bara kallt vatten ? Kanske silen i kallvattenanslutningen är tilltäppt?

Hade liknande problem för något år sedan. Termostaten hade fastnat pga kalk. Stängde av vattnet, skruvade isär och kalkade av termostaten (la allt i ättika en stund). Efter det fungerade det och vi kan få varmt vatten när man duschar. Lärde mig att man ska ”motionera” termostaterna regelbundet. Dvs växla mellan iskallt och skållhett vatten, då byggs inte kalk upp på samma sätt.

Edit, hittade en bild innan jag lossade allt. Skruva loss vredet, under det skruvar du loss termostaten.
Termostatblandare på en duschvägg, synligt vred och duschslang. Används för att kontrollera temperatur, kan fastna pga kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kommer det något vatten om du sätter på bara kallt vatten ? Kanske silen i kallvattenanslutningen är tilltäppt?
Sätter jag bara igång kallt, så kommer det bara kallt vatten.

p-pennan p-pennan skrev:
Hade liknande problem för något år sedan. Termostaten hade fastnat pga kalk. Stängde av vattnet, skruvade isär och kalkade av termostaten (la allt i ättika en stund). Efter det fungerade det och vi kan få varmt vatten när man duschar. Lärde mig att man ska ”motionera” termostaterna regelbundet. Dvs växla mellan iskallt och skållhett vatten, då byggs inte kalk upp på samma sätt.

Edit, hittade en bild innan jag lossade allt. Skruva loss vredet, under det skruvar du loss termostaten.
[bild]
Stort tack för tipset, ska testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.