Hej!

Jag funderar på att byta ut min befintliga självdragspanna mot en ny fläktpanna. Calmarpannan, Baxi, Gaselle och Atmos är tänkbara kandidater. Blev även nyfiken på CTC V40 som Matss visade bilder på.

Problemet är att pannrummet ligger vägg i vägg med ett sovrum och jag är rädd att man störs av en panna med fläkten igång sent på kvällen. Finns det någon som har erfarenhet av detta och/eller ljudisolerat pannan på något vis?

Vi har vår panna vägg ivägg med vardagsrummet. Enkelgips-reglar-spånskiva.
Den hörs något, men jag hade inte stört mig på den om det varit sovrummet.
Hade däremot fläkten inte gått kontinuerligt utangått igån ibland - stannat - startat osv Då hade det nog varit annorlunda.

Nu blir det s.a.s ett bakgrundsljud som iaf inte jag tänker på.

Min står snett under sovrummet. Lyssnar jag noga kan jag höra att den är igång, när jag ligger i sängen. Under förutsättning att det är tyst i huset för övrigt. Diskmaskinen väsnas mer.

Jag har förmånen (?) att få bo i mitt garage, där har jag en pelletspanna i ett separat rum. Fläkten låter inte just nånting, däremot rasslar det lite grann när skruven matar fram pellets.

Ifall du är en bil måste det ju vara en bra förmån! ;-)

Borde vara ett hemtrevligt ljud.
surret från ett ”positivt” ljud brukar vara behagliga och trivsamma att lyssna på.
Om ljudet däremot kommer från tex en oljebrännare som sörplar i sig svindyr olja blir det obehagligt och obekvämt.
Psykologi.

Det är även mycket skönare att lägga handen på en radiator som är värmd med ved.
Mycket bättre känsla än om elementet hade värmts med dyr olja eller el.

Det kan kanske vara ett problem att få övriga i familjen att förstå det ”mysiga” i surret.

Det är sannerligen riktigt hemtrevligt när det rasslar i pellets i pannan, men innan sotaren godkänt skorstenen fick elpannan värma golvvärme. Då var det lagom roligt med varma golv...

Tack för synpunkterna. Låter (!) ju som att det är uthärdligt att leva tillsammans med pannan. Är det någon som klagar får man väl förklara att det är ett "varmt" ljud samt att tystnad innebär kyligare inomhusklimat.. . :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.