Hej,

Behöver er hjälp-är det någon skillnad på ljudisolering och isolering?
Om ja vad i sådana fall??

Ang

Själva isoleringen är ofta den samma. Men det är ju inte lika nog med ljudisolering, du kan ju trycka in spillbitar mm.

om du menar den principiella skillnaden mellan ljudisolering och värmeisolering.
Det är lättare att isolera bort (avskärma) ljud med ett tungt material. Och det är vanligare med lätta material när det gäller värmeisolering.
Men man använder ofta mineralull som ljudisolering också. Det är dess ljudabsorberande förmåga som utnyttjas då. (jmf Helmholtzabsorbenter).

Sorry, men mineralull och cellplast som båda isolerar mkt bra mot värme/kyla är i det närmaste helt verkningslösa som ljudISOLERING. Mineralull har dock viss funktion som ljusABSORBENT, speciellt av högre frekvenser.
För få en god ljudISOLERING ska man använda mtrl med hög densitet och låg E-modul som anbringas/utformas så att de får en låg styvhet. En vanlig metod är att ha flera lager av gipsskivor. Alla öpppningar och skarvar ska tätas med elastisk fogmassa.

En 70-regelstomme med lite ipetad värmeisolering blir bara marginellt tystare än en utan. Se mineralull som ett komplement till ljudisolering och gips, dubbelregelstommar och tunga dörrar som grunden.

Tack för era svar. Min husbyggare har isolerat väggen mellan gästrum och där bergvärmepumpen står.
I instruktionerna till värmepumpen står det tydligt att det skall vara ljud isolerat om det är ex ett sovrum på andra sidan.

Till saken hör att det låter väldigt mycket av pumpen och jag undrar nu, vad som måste göras samt vem som är ansvarig för att minska ljudet.

Hur är väggen konstruerad?

Ansvaret är troligen ditt.
Ett uttalande i instruktionsboken för värmepumpen påverkar inte entreprenadkontraktet om det inte uttryckligen skrivs in.

Det är ju husbyggaren som har ritat in vart allt skall stå (lösvirkes hus med arkitekt) och vid själva ritandet så ville vi ha pumpen på en annan vägg för att förhindra ljud men enligt dem så skulle det inet vara några problem. Sa även till snickaren om att tilläggs isolera men enligt honom så behövdes det itne.... Mitt problem är att jag har litet på fack kunniga människor..... trodde de visste vad de pratade om....

Ang skrev:
Det är ju husbyggaren som har ritat in vart allt skall stå (lösvirkes hus med arkitekt) och vid själva ritandet så ville vi ha pumpen på en annan vägg för att förhindra ljud men enligt dem så skulle det inet vara några problem. Sa även till snickaren om att tilläggs isolera men enligt honom så behövdes det itne.... Mitt problem är att jag har litet på fack kunniga människor..... trodde de visste vad de pratade om....
Så kan det gå...
Ibland kan det vara bra att ha en konsult om man är ovan som byggherre.

Hur är väggen konstruerad?

Har precis haft slutbesiktning och då nämnde besiktningsmannen att om vi skulle få problem med stomljud från pumpen så var första årgärd at se till att byta ut alla "fasta" rör till stålarmerade flexibla slangar. min KA nämnde också atgt de vid något tillfälle fått fylla en vägg med påsar med sand i och dubblera gipsen. Sanden gör att densiteten ändras i väggen och ljudet fortplantas inte lika lätt.

Lycka till, det är inte lätt med ljud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.