328 läst · 5 svar
328 läst
5 svar
Ljudisolering till ventilationskanal i köket
Stör mig på ljudet från ventilationskanalen i mitt kök och skulle vilja sätta in något ljuddämpande material inne i röret. Bor högst upp i lgh huset och är ju glad att jag har bra drag, men ljudet är alltför störande.
Dosan som sitter på är en sån man snurrar fram o tillbaka
Är nedan rätt sak att sätta in eller har jag hittat fel?
https://silentdirect.se/sv/products/ljuddampning-ventilation-silentdirect-air#product-information
Dosan som sitter på är en sån man snurrar fram o tillbaka
Är nedan rätt sak att sätta in eller har jag hittat fel?
https://silentdirect.se/sv/products/ljuddampning-ventilation-silentdirect-air#product-information
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Sådana filter har man på tilluft för att stoppa inkommande smuts och ljud.
Eftersom det är en lägenhet får du inte röra ventilationskanalen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att det kan påverka luftflödet så att nästa OVK inte går igenom. Frånluftsflödet i kök ska normalt vara 10 l/s och det är därför viktigt att man vare sig stoppar in något i ventilationsröret eller vrider på tallriken i ventilationsdonet.
Eftersom det är en lägenhet får du inte röra ventilationskanalen utan tillstånd av styrelsen. Detta därför att det kan påverka luftflödet så att nästa OVK inte går igenom. Frånluftsflödet i kök ska normalt vara 10 l/s och det är därför viktigt att man vare sig stoppar in något i ventilationsröret eller vrider på tallriken i ventilationsdonet.
Bor högst upp och fick förklarat för mig av hsb förvaltaren att det var ok
Decibelen från Ventilationen pendlar mellan 39 - 44 decibel.
Över 30 ska inte vara ok ifall jag har förstått det rätt.
Hur går man tillväga för att lösa det här?
Decibelen från Ventilationen pendlar mellan 39 - 44 decibel.
Över 30 ska inte vara ok ifall jag har förstått det rätt.
Hur går man tillväga för att lösa det här?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Är det inte fastighetsägaren som är skyldig att åtgärda en ljudnivå som är för hög enligt normerna och i ett sånt här fall?
Bra drag är ju bra men det behöver ju inte vara mer än 10 l/s i ett kök. Om det är mer än så brukar det bero på att andra i fastigheten har gjort en otillåten ändring som minskat flödena från dem. För högt flöde kan ju leda till mer oljud. När gjordes senaste OVK och visade den på några problem i huset (fråga styrelsen)?
Men visst kan du pröva med något sånt du länkar till, filter för ventilationen brukar finnas på byggvaruhusen. Kostnaden är ju låg.
Bra drag är ju bra men det behöver ju inte vara mer än 10 l/s i ett kök. Om det är mer än så brukar det bero på att andra i fastigheten har gjort en otillåten ändring som minskat flödena från dem. För högt flöde kan ju leda till mer oljud. När gjordes senaste OVK och visade den på några problem i huset (fråga styrelsen)?
Men visst kan du pröva med något sånt du länkar till, filter för ventilationen brukar finnas på byggvaruhusen. Kostnaden är ju låg.
Ja det ska ju vara så. Har fått svar från vår vaktmästare som ska kika på det
Vi har luftintag(?) i metall under våra fönster i hela byggnaden där det kommer in mkt kall luft på under vintern o så. När jag köpte lgh så var mina fyllda med tvättsvampar för att få insulation. Misstänker att det ser likadant ut hos alla andra.
Den gjordes för 2 år sedan i samband med renovering av ventilationen.
Nästan varenda lägenhet hade kopplat köksfläkten till köksventilationen vilket man inte fick. Ovk därpå ska ha varit godkänd vad jag kan se
Vi har luftintag(?) i metall under våra fönster i hela byggnaden där det kommer in mkt kall luft på under vintern o så. När jag köpte lgh så var mina fyllda med tvättsvampar för att få insulation. Misstänker att det ser likadant ut hos alla andra.
Den gjordes för 2 år sedan i samband med renovering av ventilationen.
Nästan varenda lägenhet hade kopplat köksfläkten till köksventilationen vilket man inte fick. Ovk därpå ska ha varit godkänd vad jag kan se
Redigerat:
Liknande trådar
-
Skum ventilationskanal från badrum till murstock…?
Ventilation -
Flytta spisen och kolfilterfläkt till motsatta väggen från ventilationskanalen
Ventilation -
Surrande vindljud i ventilationskanaler till köksfläkt.
Ventilation -
göra om ventilationskanal för självdrag till rökgaskanal?
Ved, Pellets, Flis -
Ventilationskanal till häll med inbyggd fläkt
Ventilation