Hej,

Jag bor i en lägenhet i ett flerfamiljshus från 1930, med allt vad det innebär.
Bostadsrättsföreningen renoverade fasaden på huset 2019 och gjorde då en tilläggsisolering av fasaden, samt fönsterbyte till 3-glasfönster från Elitfönster. Innan fasaden renoverades och fönsterna byttes, ventilerades lägenheten med en ventil på väggen ovanför fönstret i varje rum. Efter byte av fasad och fönster kommer nu till-luften genom spaltventiler monterade i fönstrets överkant.

Jag upplever att bullret från den trafikerade vägen och spårvägen som går strax utanför blivit betydligt mer påtagligt efter detta bytet.
Jag har bytt spaltventiler till Biobe Audiovent kompletterat med Biobe Spaltventil och det har gjort minimal skillnad, oavsett om ventilen är öppen eller stängd.

Det är svårt att avgöra om buller eller röster från gatan kommer in från ventilen bara eller om fönsterglasen släpper igenom oljud.

Finns det åtgärder jag kan vidta för fönsterventilens inlopp på fönstrets utsida för att minska bullernivån in till min lägenhet? Skulle ett byte till andra glas kunna minska bullernivån in?
Så klart kommer inte ett såhär gammalt hus att uppnå ljudisoleringen som ett hus med modern standard och krav har, men som nivån är just nu är det för högt.
Jag är beredd att investera i konsultation för att få förslag på åtgärd och faktisk åtgärd.
Känner ni till något seriöst företag i Göteborgsområdet med kompetens i sådana här frågor så tar jag gärna emot kontaktinformation.
 
  • Fönster med text "Ny ljudämpande modul och ventil", vy mot himmel och nakna trädgrenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med äldre ventilationsuttag, grå gardin, text "Tidigare ventilation", neutralt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkant med texten "Glastyp", utsikt över träd och byggnader, dagen är skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att man ignorerar fönstrens reduktionstal när man beställer nya. Det är heller inte säkert att moderna treglasfönster är bättre än äldre fönster beroende på dess uppbyggnad. Vet du vilka fönster som fanns innan? Antal rutor, kopplade karmar…?

Angående spaltventilen så är den klart sämre än den gamla. Spaltventiler är bland det sämsta man kan ha mot buller. Med påbyggnaden du satt dit och att det inte förbättrar bullernivån inomhus, så skulle jag anta att bullret går genom fönstret.

Min gissning är att man helt enkelt har köpt felaktiga fönster utan att beakta trafikbullret.
 
H HRico skrev:
Det är inte ovanligt att man ignorerar fönstrens reduktionstal när man beställer nya. Det är heller inte säkert att moderna treglasfönster är bättre än äldre fönster beroende på dess uppbyggnad. Vet du vilka fönster som fanns innan? Antal rutor, kopplade karmar…?

Angående spaltventilen så är den klart sämre än den gamla. Spaltventiler är bland det sämsta man kan ha mot buller. Med påbyggnaden du satt dit och att det inte förbättrar bullernivån inomhus, så skulle jag anta att bullret går genom fönstret.

Min gissning är att man helt enkelt har köpt felaktiga fönster utan att beakta trafikbullret.
Tack för ditt svar. Jag kan faktiskt inte minnas hur många rutor de tidigare fönstren hade. De var nog sen huset byggdes, men bullernivån och luftkavlitén var bättre när ventilationen på väggen användes istället för de här spaltventilerna. Den tillsatsen jag skaffat till spaltventilerna går att stänga och då är bullernivån in betydligt lägre. Tyvärr måste jag ju ha dem öppna för att få in luft.

Troligtvis kommer jag försöka få till ventilation genom väggen igen och täppa igen fönstrets ventilation helt.
 
BirgitS
Ventilationssystemet inkl. ventilerna är normalt föreningens ansvarsområde och om man ändrar sånt utan tillstånd och det sen upptäcks vid nästa OVK så kan man få ett föreläggande om att återställa till det som föreningen har bestämt.
 
B Bruno Torstensson skrev:
Tack för ditt svar. Jag kan faktiskt inte minnas hur många rutor de tidigare fönstren hade. De var nog sen huset byggdes, men bullernivån och luftkavlitén var bättre när ventilationen på väggen användes istället för de här spaltventilerna. Den tillsatsen jag skaffat till spaltventilerna går att stänga och då är bullernivån in betydligt lägre. Tyvärr måste jag ju ha dem öppna för att få in luft.

Troligtvis kommer jag försöka få till ventilation genom väggen igen och täppa igen fönstrets ventilation helt Rekommenderar i så fall ljudisolerade
B Bruno Torstensson skrev:
Tack för ditt svar. Jag kan faktiskt inte minnas hur många rutor de tidigare fönstren hade. De var nog sen huset byggdes, men bullernivån och luftkavlitén var bättre när ventilationen på väggen användes istället för de här spaltventilerna. Den tillsatsen jag skaffat till spaltventilerna går att stänga och då är bullernivån in betydligt lägre. Tyvärr måste jag ju ha dem öppna för att få in luft.

Troligtvis kommer jag försöka få till ventilation genom väggen igen och täppa igen fönstrets ventilation helt.
Rekommenderar i så fall ljudisolerade friskluftsventiler med högt Dnew-värde. Bäst är de som placeras bakom radiator, men finns även andra bra don.
Det bör som nämnts i tråden, gå via föreningen. Troligen har man gjort fel i upphandlingen och fler i huset bör ha liknande problem som dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.