Letat runt i forumet och försökt förstå lite hur man bör, med enkla medel, förbättra ljudisolering av innervägg när man ändå skall slå upp en ny. Inte helt med på alla varianter men ber ödmjukast om rekommendation mellan dessa två exempel.
Förutsättning:
Innerväggen (som då är ny) skall stå mellan badrum och hall. Kraven, av utrymmesskäl, är att jag bara kan använda reglar 45x70. På sidan mot badrum blir det kakel, gips (13) samt plywood (15). Sidan mot hallen blir dubbla gips (13).
De alternativ jag har funderat på är enligt skiss. Antingen regla vanligt med "45-sidan" ut mot väggmaterialet ELLER vända reglarna med "70-sidan" mot väggmaterialet och ställa dem omlott med samma cc inbördes. Det senare för att skapa en luftspalt som jag förstått kan motverka ljud och vibrationer(?).
Så, min fråga är inte hur man generellt bäst ljudisolerar en innervägg utan vilket av dessa två alternativ som jag bör välja, utifrån ljudisolering men även bärighet för väggen?
Och, bör jag fylla tomrum med isolering i båda alternativen?
Rekommendation och synpunkter från experter med teoretisk och/eller praktisk erfarenhet mottages tacksamt! 😌
Förutsättning:
Innerväggen (som då är ny) skall stå mellan badrum och hall. Kraven, av utrymmesskäl, är att jag bara kan använda reglar 45x70. På sidan mot badrum blir det kakel, gips (13) samt plywood (15). Sidan mot hallen blir dubbla gips (13).
De alternativ jag har funderat på är enligt skiss. Antingen regla vanligt med "45-sidan" ut mot väggmaterialet ELLER vända reglarna med "70-sidan" mot väggmaterialet och ställa dem omlott med samma cc inbördes. Det senare för att skapa en luftspalt som jag förstått kan motverka ljud och vibrationer(?).
Så, min fråga är inte hur man generellt bäst ljudisolerar en innervägg utan vilket av dessa två alternativ som jag bör välja, utifrån ljudisolering men även bärighet för väggen?
Rekommendation och synpunkter från experter med teoretisk och/eller praktisk erfarenhet mottages tacksamt! 😌
Att ha reglarna som i alternativ 2 är bättre ur ljudsynpunkt, men duger antagligen inte styvhetsmässigt som våtrumsvägg. Ska väl vara 70-regel cc450 om jag inte minns fel.
Ja, kolla den här länken för mer info:
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
Alt.2 men inte så tätt med reglarna, finns ingen plats annars för isolering😂D diceman skrev:Letat runt i forumet och försökt förstå lite hur man bör, med enkla medel, förbättra ljudisolering av innervägg när man ändå skall slå upp en ny. Inte helt med på alla varianter men ber ödmjukast om rekommendation mellan dessa två exempel.
Förutsättning:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Alternativ till Elfa/IKEA 3-spår skjutdörrar? (60 breda)
Inredning -
Alternativ till Isolerab-lösning
Tak & Vind -
Platonmatta - Är Biltemas marktäckväv ett alternativ till Ventitex?
Golv -
alternativ till Plejd win-01
Teknik -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design