Jag har ett radhus från 1979 med gipsväggar på övervåningen.

Jag stör mig på att det ibland pratas i sovrummet intill när jag vill sova.
Jag behöver nog näst intill knäpptyst för att somna.

Jag tror jag måste ljudisolera innerväggarna, det är nog bara gips idag och inget mellan gipsskivorna (förutom reglar då).

Vad är bäst att göra ?
Är det enklas och bäst att ta bort gipsskivorna från ett av sovrummen, och lägga in ljuddämpande material där?
Och vilket material ska man ha, glasupp, frigolit, skumplast eller nåt annat som isolerar ljud bra?

M miks62gbg skrev:
Jag har ett radhus från 1979 med gipsväggar på övervåningen.

Jag stör mig på att det ibland pratas i sovrummet intill när jag vill sova.
Jag behöver nog näst intill knäpptyst för att somna.

Jag tror jag måste ljudisolera innerväggarna, det är nog bara gips idag och inget mellan gipsskivorna (förutom reglar då).

Vad är bäst att göra ?
Är det enklas och bäst att ta bort gipsskivorna från ett av sovrummen, och lägga in ljuddämpande material där?
Och vilket material ska man ha, glasupp, frigolit, skumplast eller nåt annat som isolerar ljud bra?
Beror på hur mkt jobb du vill lägga ner.
Att bara isolera kommer göra skillnad. Men det finns konstruktioner för att dämpa ljud ännu mera med ljjdklassad vägg. Enkelt beskrivet reglar man upp ytterligare regelvägg fristående från den befintliga. Är det grannar du stör du på eller är det eran egna rum bredvid?

T Tompafix skrev:
Beror på hur mkt jobb du vill lägga ner.
Att bara isolera kommer göra skillnad. Men det finns konstruktioner för att dämpa ljud ännu mera med ljjdklassad vägg. Enkelt beskrivet reglar man upp ytterligare regelvägg fristående från den befintliga. Är det grannar du stör du på eller är det eran egna rum bredvid?
väggen mellan våra två sovrum i samma radhus

I vårat hus var det endast gips på 45mm väggar.
Jag tog ner gipset lade i isolering och satte osb och gips. Det gjorde en ganska stor skillnad. Speciellt på resonansljudet. Dubbla lager gips är bättre ur ljudsynpunkt, men valde osb för stadga och enklare att hänga upp saker.
Täta springor med fogmassa. Dörren läcker det mesta ljudet numera

• Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.