2 629 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Ljudisolera rum - Vindslucka i taket samt rör för AC
Hej-hej.
Jag bor för närvarande i ett lyhört rum, och lider av en ovanlig sjukdom som heter Noxacusis.
Jag skulle vilja ljudisolera mitt sovrum, och vill gärna ha hjälp med vad för sorts material och tekniker som bör användas.
Jag vill alltså att ljud utifrån inte ska komma in och störa.
I taket sitter en lucka som leder till vindsvåningen.
Hur bör man bygga så att det inte läcker ljud genom den när den är stängd?
Jag planerar att installera en riktig luftkonditonering/luftvärmepump i det här rummet också.
Går det att göra på ett bra sätt så att för mycket ljud inte smiter in genom ventilationsrören och ljudisoleringen blir förgäves?
Jag är ingen erfaren byggare.
Det jag självläst mig till är att gips är ett vanligt ljudisoleringsmaterial, men jag har ingen riktig koll.
Jag är tacksam för alla idéer.
Jag bor för närvarande i ett lyhört rum, och lider av en ovanlig sjukdom som heter Noxacusis.
Jag skulle vilja ljudisolera mitt sovrum, och vill gärna ha hjälp med vad för sorts material och tekniker som bör användas.
Jag vill alltså att ljud utifrån inte ska komma in och störa.
I taket sitter en lucka som leder till vindsvåningen.
Hur bör man bygga så att det inte läcker ljud genom den när den är stängd?
Jag planerar att installera en riktig luftkonditonering/luftvärmepump i det här rummet också.
Går det att göra på ett bra sätt så att för mycket ljud inte smiter in genom ventilationsrören och ljudisoleringen blir förgäves?
Jag är ingen erfaren byggare.
Det jag självläst mig till är att gips är ett vanligt ljudisoleringsmaterial, men jag har ingen riktig koll.
Jag är tacksam för alla idéer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
En fristående vägg med reglar och stenull samt tät beklädnad av skivor, gips, osb eller plywood. Mjukfog i alla skarvar. Ger ett ganska hyffsat resultat mot inträngande ljud. Inga hål för eldosor etc. Glöm inte dörren! Man kan ha en dörr i den befintliga väggen och en annan i den fristående väggen. Båda dörrarna måste vara täta! Nyckelhål t.ex. är lätt att glömma
Fönster är också en svag punkt. 2+1 kopplade brukar vara bra så till ett befintligt fönster kan man koppla på ytterligare en ruta som tätas
Taket då, kan man bygga ett separat innertak med de nya fribärande väggarna är det fördelaktigt.
Vindsluckan gör man på samma sätt som om det vore en dörr
En AC eller luftvärmepump ventilerar inte utan cirkulerar bara luften i rummet och justerar temperaturen. Det som går mellan inner och ytterdel är en elsladd och två små rör för kylmedia. Genomföringen brukar tätas med fog eller isolering.
Golvet skall inte glömmas! Här kan det också komma in ljud.
En annan sak som jag tycker är bra är att klä rummet invändigt med absorberande ytskikt. T.ex. heltäckningsmatta så ekar det mindre i rummet och ger en god ljudkomfort.
Ventilation! Det behövs tilluft och frånluft i rummet och denna behöver tas från tystast möjliga sida och då även ljuddämpas
Det som egentligen styr hur mycket som behöver göras är vad som är ljuskällan. Ofta är det dessutom lite håligheter i väggar, dörrar och öppen ventilation som kan mycket väl räcka om man går på det först. Små hål läcker igenom ljud.
Fönster är också en svag punkt. 2+1 kopplade brukar vara bra så till ett befintligt fönster kan man koppla på ytterligare en ruta som tätas
Taket då, kan man bygga ett separat innertak med de nya fribärande väggarna är det fördelaktigt.
Vindsluckan gör man på samma sätt som om det vore en dörr
En AC eller luftvärmepump ventilerar inte utan cirkulerar bara luften i rummet och justerar temperaturen. Det som går mellan inner och ytterdel är en elsladd och två små rör för kylmedia. Genomföringen brukar tätas med fog eller isolering.
Golvet skall inte glömmas! Här kan det också komma in ljud.
En annan sak som jag tycker är bra är att klä rummet invändigt med absorberande ytskikt. T.ex. heltäckningsmatta så ekar det mindre i rummet och ger en god ljudkomfort.
Ventilation! Det behövs tilluft och frånluft i rummet och denna behöver tas från tystast möjliga sida och då även ljuddämpas
Det som egentligen styr hur mycket som behöver göras är vad som är ljuskällan. Ofta är det dessutom lite håligheter i väggar, dörrar och öppen ventilation som kan mycket väl räcka om man går på det först. Små hål läcker igenom ljud.
Först av allt, supertråkigt med dina hörselproblem. Vilka frekvenser är jobbigast? Eller är alla frekvenser jobbiga?Toppentuppen skrev:Hej-hej.
Jag bor för närvarande i ett lyhört rum, och lider av en ovanlig sjukdom som heter Noxacusis.
Jag skulle vilja ljudisolera mitt sovrum, och vill gärna ha hjälp med vad för sorts material och tekniker som bör användas.
Jag vill alltså att ljud utifrån inte ska komma in och störa.
I taket sitter en lucka som leder till vindsvåningen.
Hur bör man bygga så att det inte läcker ljud genom den när den är stängd?
Jag planerar att installera en riktig luftkonditonering/luftvärmepump i det här rummet också.
Går det att göra på ett bra sätt så att för mycket ljud inte smiter in genom ventilationsrören och ljudisoleringen blir förgäves?
Jag är ingen erfaren byggare.
Det jag självläst mig till är att gips är ett vanligt ljudisoleringsmaterial, men jag har ingen riktig koll.
Jag är tacksam för alla idéer.
J JockeHX skrev:
Jag vet inte vilka frekvenser som är vad, men ljud som gör ont är mestadels bestickskrammel, skrikande röster, bilar och bussar, knak i väggarna och vatten som spolas. De ljud som inte gör ont brukar jag mest höra på en förhöjd nivå.
Precis bredvid mitt rum ligger också en ventilationstrumma med motoriserad fläkt. När den går igång sprider sig en molande, brännande smärta genom öronen.
Redigerat:
Enormt tack för ett så utförligt svar. :3Johannes Carlsson skrev:En fristående vägg med reglar och stenull samt tät beklädnad av skivor, gips, osb eller plywood. Mjukfog i alla skarvar. Ger ett ganska hyffsat resultat mot inträngande ljud. Inga hål för eldosor etc. Glöm inte dörren! Man kan ha en dörr i den befintliga väggen och en annan i den fristående väggen. Båda dörrarna måste vara täta! Nyckelhål t.ex. är lätt att glömma
Fönster är också en svag punkt. 2+1 kopplade brukar vara bra så till ett befintligt fönster kan man koppla på ytterligare en ruta som tätas
Taket då, kan man bygga ett separat innertak med de nya fribärande väggarna är det fördelaktigt.
Vindsluckan gör man på samma sätt som om det vore en dörr
En AC eller luftvärmepump ventilerar inte utan cirkulerar bara luften i rummet och justerar temperaturen. Det som går mellan inner och ytterdel är en elsladd och två små rör för kylmedia. Genomföringen brukar tätas med fog eller isolering.
Golvet skall inte glömmas! Här kan det också komma in ljud.
En annan sak som jag tycker är bra är att klä rummet invändigt med absorberande ytskikt. T.ex. heltäckningsmatta så ekar det mindre i rummet och ger en god ljudkomfort.
Ventilation! Det behövs tilluft och frånluft i rummet och denna behöver tas från tystast möjliga sida och då även ljuddämpas
Det som egentligen styr hur mycket som behöver göras är vad som är ljuskällan. Ofta är det dessutom lite håligheter i väggar, dörrar och öppen ventilation som kan mycket väl räcka om man går på det först. Små hål läcker igenom ljud.
Dina ord kommer jag ha mycket nytta av.
Det där med luftkonditioneringen var extra skönt att veta. Antar att ventilationen som redan finns i rummet får ges någon slags förlängning.
Jag kommer inte kunna välja varifrån den luften tas, men det kanske går att ljudisolera rören och ventilerna på något sätt.
Vad gäller frånvaron av eldosor, skulle man kunna göra så att man släpper igenom ström för eluttag på liknande sätt som med sladd och rör för AC? I rummet finns för närvarande fyra vägguttag som jag antagligen kommer behöva göra något med.
Separat innertak låter vettigt. Ska det fästas i det gamla taket på något sätt, eller vara helt frikopplat från det?
Stadga inifrån känns som om det vore bäst, men jag vet inte riktigt vilka möjligheter jag kommer ha där.
Ok, lite olika frekvenser låter det som. Johannes beskrivning är bra, det jag kan tillägga är att reglarna i väggen som du bygger upp ligger omlott och vad jag menar med det är att regeln som är mot ytterväggen bara är i kontakt med isoleringen så inte ljudet kan fortplanta sig vidare till osb/plywood beroende på vad du väljer. Så isoleringen spåras med andra ord så du har en inre och en yttre regel.Toppentuppen skrev:Jag vet inte vilka frekvenser som är vad, men ljud som gör ont är mestadels bestickskrammel, skrikande röster, bilar och bussar, knak i väggarna och vatten som spolas. De ljud som inte gör ont brukar jag mest höra på en förhöjd nivå.
Precis bredvid mitt rum ligger också en ventilationstrumma med motoriserad fläkt. När den går igång sprider sig en molande, brännande smärta genom öronen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Jag tar för givet att det är ett befintligt rum och då bygger man den nya väggen med luftspalt så det behövs inte läggas några reglar omlott
Frihängande innertak brukar hängas upp i vajer/snöre för att frikopplas så mycket som möjligt.
Elen kan man dra in genom en tätad sladd och väl i rummet sätter man utanpåliggande el.
Frihängande innertak brukar hängas upp i vajer/snöre för att frikopplas så mycket som möjligt.
Elen kan man dra in genom en tätad sladd och väl i rummet sätter man utanpåliggande el.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Johannes Carlsson skrev:
Ojoj, stort tack för bilden också. Schysst. :3
Golvet håller vi(jag och min farsa) på att lägga om just nu, det är gammal parkett, och vi har lagt sånthär undertill:
https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy
Jag är lite tveksam över hur bra det blir, men mest troligt är att jag kommer få nöja mig med golvet som det blir oavsett vad det blir för resultat ljudmässigt. Lyckligtvis upplever jag inte att jag störs särskilt mycket av ljud som kommer genom golvet.
Trixa med väggar och tak och fönster lär bli en betydligt större arbetsinsats, och jag inser nu att jag kommer behöva två dörrar(alltså In/utgång, samt garderobsdörr) + vindsluckan vilket ser ut att kunna bli rätt knepigt.
Vad gäller fönstren, är det någon särskild typ av glas man ska leta efter, eller hänger ljudisoleringen mer på tätning runt fönstret eller så? Har jag möjlighet att satsa på båda så gör jag gärna det, men i annat fall vore det bra att veta vad som bör prioriteras.
Om man ska anlita proffsbyggare för detta, finns det någon fingervisning om vad det kan tänkas kosta?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Svårt att säga pris då det beror på vad som ska göras och hur lång tid det tar. Jag är usel på att uppskatta tid
När det gäller glas, det finns laminerade rutor som är lite bättre. Tjockare är generellt sett bättre och även med större avstånd mellan glasen.
När det gäller glas, det finns laminerade rutor som är lite bättre. Tjockare är generellt sett bättre och även med större avstånd mellan glasen.
Alright, stort tack hursom. :3Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för vajrar man bör ha att hänga tak i?
Behöver man särskilda fästanordningar för det?
Kan tänka mig att det måste bli stabilt nog både för isoleringens skull men också för att kunna ackommodera vindsluckan.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Den här produkten är till för just ljudisolerade, nedpendlade undertak. Om du inte har jättemycket takhöjd att spela på kan det vara ett bra, och enkelt, alternativ. https://www.gyproc.se/produkter/profiler/profiler-till-fasta-undertak/gyproc-ap-25-0
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Det finns färdiga system för innertak. Men egentligen räcker det med snöre i en ögla/krok.Toppentuppen skrev:
Är inte rummet jättestort skulle jag satsa på att sätta nya taket i väggarna och kanske stötta med snöre/vajer i mitten så det inte hänger ner för mycket
Råkar ni ha någon akustiker i bekantskapskretsen? Kan vara bra att prata med en sån om ni har möjlighet Och kolla igenom ventilationen några gånger extra, både ifråga om ljudspridning och tillräcklig luftväxling.
Det där med ventilationstrumma på andra sidan väggen låter inget kul alls. Hoppas det löser sig!
Det där med ventilationstrumma på andra sidan väggen låter inget kul alls. Hoppas det löser sig!
Tack. :3M morr skrev:Råkar ni ha någon akustiker i bekantskapskretsen? Kan vara bra att prata med en sån om ni har möjlighet Och kolla igenom ventilationen några gånger extra, både ifråga om ljudspridning och tillräcklig luftväxling.
Det där med ventilationstrumma på andra sidan väggen låter inget kul alls. Hoppas det löser sig!
Dessvärre har vi ingen akustiger i faggorna. Det bästa jag kan åstadkomma är nog att köpa en ljudätare och lyssna med mina egna öron ifall jag inte hittar någon kunnig att hyra in.