Vet att denna fråga ställts ett antal ggr tidigare men har inte hittat något bra svar som kan tillämpas i min situation så jag försöker med en ny tråd.
Har i helgen rivit ett gammalt reveterat tak (jag vet... det tog emot, men jag hade ingen lust att laga det) Nu börjar det bli dags att lura ut hur jag ska återbygga för att få det bra. Det är spån i mellanbjälklaget och det är något som jag inte vill in och rodda med. Jag undrar däremot hur jag lämpligt vis bygger upp undertaket för att ljuddämpa så bra som möjligt. I första hand miljöljud, stegljud har jag förstått är svårt att dämpa mycket. Har läst om markskivor nånstans, är det ett vettigt sätt att lösa det på? Vilken sort/typ ska det vara i så fall?
Det ska även in ny el och ett antal spots i det nya undertaket, något att tänka på där?
Tackar för svar på förhand, behöver verkligen hjälp här!
Såhär snyggt är det nu:
Har i helgen rivit ett gammalt reveterat tak (jag vet... det tog emot, men jag hade ingen lust att laga det) Nu börjar det bli dags att lura ut hur jag ska återbygga för att få det bra. Det är spån i mellanbjälklaget och det är något som jag inte vill in och rodda med. Jag undrar däremot hur jag lämpligt vis bygger upp undertaket för att ljuddämpa så bra som möjligt. I första hand miljöljud, stegljud har jag förstått är svårt att dämpa mycket. Har läst om markskivor nånstans, är det ett vettigt sätt att lösa det på? Vilken sort/typ ska det vara i så fall?
Det ska även in ny el och ett antal spots i det nya undertaket, något att tänka på där?
Tackar för svar på förhand, behöver verkligen hjälp här!
Såhär snyggt är det nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta enkla åtgärderna ger ytterst lite i form av bättre ljuddämpning.
Saker som däremot gör stor nytta är att göra bjälklagets egenvikt väldigt stor, dvs lika tungt som ett betongbjälklag eller mer.
Att bygga med två frihängande regelverk, från varandra skilda, där ena är golvet och det andra taket där under och sen fylla med stenull med så hög densitet som möjligt ger också en betydande ljudreduktion.
Saker som däremot gör stor nytta är att göra bjälklagets egenvikt väldigt stor, dvs lika tungt som ett betongbjälklag eller mer.
Att bygga med två frihängande regelverk, från varandra skilda, där ena är golvet och det andra taket där under och sen fylla med stenull med så hög densitet som möjligt ger också en betydande ljudreduktion.
Borde absolut vara en bra lösning, takhöjden är 2,50 i nuläget så det finns lite att spela på.
Kan man ändå fästa på något sätt här och där i nuvarande bjälkarna så vore det ju fint, blir hård belastning på få punkter annars kan jag tänka. Några idéer på infästning och fästning av fritt undertak?
Kan man ändå fästa på något sätt här och där i nuvarande bjälkarna så vore det ju fint, blir hård belastning på få punkter annars kan jag tänka. Några idéer på infästning och fästning av fritt undertak?
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1028
Går att i viss mån översätta till golv också.
http://www.rockwool.se/råd+och+anvisningar/isolera+rätt/tilläggsisolering/ljudisolering
Går att i viss mån översätta till golv också.
http://www.rockwool.se/råd+och+anvisningar/isolera+rätt/tilläggsisolering/ljudisolering
Frikoppling av byggelemnt är det effektivaste sättet att uppnå bra ljudisolerin. Det finns tex. isolatorer vilandes i gummi för nedpendling av undertak. Antal gips tillsammans med löst packad isolering (EJ hög densitet) avgör ljudreduktionstalet. Gipsen läggs om lott och viktigt att det blir helt lufttätt. Det första du borde göra är att fastställa vilken typ av ljud som uppfattas som störande och vart den svaga länken är i byggnadens konstruktion. tak, väggar, dörrar fönster etc behöver liksom följas åt för att uppnå önskat resultat. Är problemet tex. vägbrus från en avlägsen motortrafikled behöver du mest troligt inte frikoppla taket.