Har en fundering...
Vi gjorde en tillbyggnad för två år sedan och nu börjar det bli dags att fixa färdigt blivande tvättstugan...
Det är matsal ovanpå och golvet består av 25mm furugolv ovanpå golvfoam och golvspån...
Under är det bara regelverk och sedan tvättstuga, eftersom det inte är jättehögt i tak i tvättstugan var min tanke att isolera mellan reglarna med stenull(?) 45 eller 70mm som verkar vara bäst på att ljudisolera?
och sedan sätta pärlspont mellan reglarna så att det blir högre mellan reglarna än under reglarna om någon förstår vad jag menar :p

Så till mina frågor...
- är stenull bäst för ljuddämpning?
- räcker 45mm?

eller har någon andra förslag?

Glasull/stenull spelar inte så stor roll även om tillverkarna verkar reklamföra stenull som det bättre alternativet. Så fort ytan blir sluten (vilket den blir inuti en vägg) så försvinner den ljudisolerande egenskapen för höga frekvenser direkt. Däremot motverkar den att väggen blir en eko-kammare som förstärker vissa frekvenser. Nettoeffekten blir då ändå att den till viss del blir ljudisolerande. Exempel på detta är en innervägg med gips, utan isolering låter det som en skokartong när man knackar på den, med isolering inuti låter den dovare.
Alla material ljudisolerar. Ju högre densitet, desto lägre frekvenser är de verksamma i.

För en tvättstuga är det låga frekvenser man vill få bort. Gips känns som ett lämpligt material för detta.

nu är det kanske inte optimalt att skruva 4 lager gips direkt mot golvspånet (blir mycket vikt).

en kompromiss skulle kunna vara 45mm stenull som du täcker med två lager gips och sedan spont.

Detta baserat på att ni vill minska tvättmaskinsljud från våningen under.

• Gilla
raxxo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.