Hej!

Har nyligen flyttat in i en bostadsrätt där jag kommer från att ha bott högst upp i en mycket tyst, nybyggd hyresrätt sedan innan. Jag är därmed kanske lite överkänslig såhär i början men jag stör mig fortfarande lite på ljuden ovanför såhär ett par veckor efter inflytt! Särskilt då jag arbetar hemifrån från tid till annan och föredrar att ta av mig hörlurarna då och då.

Då är frågan hur jag billigast, enklast och rent kosmetiskt snyggast tar mig an det här problemet... Det jag vet med stor säkerhet är att det är steg och andra liknande ljud från saker som dunsar i golvet o.s.v. D.v.s inte vad jag läst mig till är "luftljud" eller "efterklangsljud" inom akustikens värld. Grannen ovanför är ensamstående och rätt lugn över lag, så det är inte tal om några störningar egentligen utan bara normala vardagsljud.

Huset är byggt 1958 och exakt vilket bjälklag det handlar om vet jag inte på rak arm, men kan ju fråga styrelsen om det är relevant? Rummet är 4 x 2,5 meter. Jag har förstått att om man vill vara riktigt seriös reglar man upp gipsskivor och skapar en luftspalt under taket... Det känns dock lite omständigt och jag funderar på om det finns något billigare/enklare sätt som löser mitt problem hjälpligt? Det är alltså inte överdrivet lyhört till att börja med utan bara jag som är känslig!

Jag funderar t.e.x på att montera sådana här: https://www.silentswede.se/ljudabsorbent-ljuddampning-silentswede-egg över hela taket som en enkel lösning? Tror ni det avhjälper problemet?

Redigerat:
En ljudabsorbent i ditt rum kommer göra nästan obefintlig skillnad till stegljud som kommer ovanifrån. Men dina grannar kommer nog aldrig höra dig isåfall ;)

Det bästa är ju egentligen att bygga och isolera ett undertak för att dämpa stegljudet som helst är upphängt, om materialen är i direkt kontakt så kommer de att föra ljudet vidare.

ingenjören101 juckeyy skrev:
En ljudabsorbent i ditt rum kommer göra nästan obefintlig skillnad till stegljud som kommer ovanifrån. Men dina grannar kommer nog aldrig höra dig isåfall ;)

Det bästa är ju egentligen att bygga och isolera ett undertak för att dämpa stegljudet som helst är upphängt, om materialen är i direkt kontakt så kommer de att föra ljudet vidare.
Ja förmodligen... Som ni märker är jag inte bevandrad inom ämnet :rofl:

Men det jag fiskar efter är om det finns någon enklare lösning än att bygga ett nytt innertak så att säga? Dels p.g.a kostnaden men också p.g.a takhöjden jag gärna behåller så mycket som möjligt.

Det är trots allt inte överdrivet höga stegljud så jag hoppas att man skulle kunna avhjälpa det utan så seriösa ingrepp? Men det kanske ligger i stegljuds natur att man inte kan det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.