Hej, jag har läst en del på forumet om att ljudisolera golvet.

Jag har följande fundering som ni gärna får komma med synpunkter på.

1. 14mm Trägolv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Golvgips
4. 13mm Golvgips
5. 17mm Stegljudsskiva (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalt
8. ?mm Stenull (Sågspån idag)

Denna konstruktion bygger 97mm ovan bjälklag är i vissa rum i största laget. Om ni var tvungna att minska 97mm vad hade ni ändrat? Eller hade ni gjort på något helt annat vis?
 
B
ojoj det var mycke i ditt golv.
är det lägenhet eller fler våningshus?
 
Det är en två fam. villa.

Man vill ju att det skall bli bra när man ändå håller på renovera,
men om det inte behövs så mycket, skulle det ju vara bra för höjden.
 
B
ha kvar 1.2.3.6.7.8
 
Ok, du tror inte är bättre att ta en 22mm spån och ha kvar dubbel gips just för stegljudet?
 
B
tror ej du kommer få bort all steg ljud
 
Är det bara stegljud eller ljud i allmänhet du vill ha bort? Hur bra konstruktionen är beror givetvis inte enbart på materialval utan också på hur noga man är med tätning och att materialen har minimal kontakt med väggar och bjälklag. Eventuellt kanske du kan byta ut Parocs stegljudsskiva mot någon som är tunnare.
 
Redigerat:
FG skrev:
Är det bara stegljud eller ljud i allmänhet du vill ha bort? Hur bra konstruktionen är beror givetvis inte enbart på materialval utan också på hur noga man är med tätning och att materialen har minimal kontakt med väggar och bjälklag. Eventuellt kanske du kan byta ut Parocs stegljudsskiva mot någon som är tunnare.

Det är inte enbart stegljud vi vill ha bort även övriga ljud. Hur får jag minimal kontakt med vägg/bjälklaget?
Har läst att man lämnar någon cm till vägg för att fylla med fogmassa och att en del använder dämplim och stepisol på bjälklaget innan man monterar compactfloor skiktet. Nu har jag tänkt lämna yta för fogmassa mot vägg, men har inget mellan bjälklaget och compactfloordelen, bör jag lägga stepisol eller liknande där?

Har du tips på tunnare stegskivor? Hur är stepisol på en träkonstruktion?
Är det något jag bör tänka på gällande tätning mellan skarvar på gipsskivor eller övrigt montage "mitt på golvet"?
 
  • Gilla
rohah
  • Laddar…
byggare henke skrev:
tror ej du kommer få bort all steg ljud

Givetvis kan vi inte få bort allt ljud, men jag vill som sagt göra den bästa lösningen för ett så bra resultat som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.