1 754 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Ljuddämpning mellan rum
Håller på med en tillbyggnad och tänkte försöka ljuddämpa hyffsat mellan angränsande sovrum.
Två av rummen gränsar till varandra med den 95mm reglad bärande vägg mellan. Här tänkte jag komplettera en 45mm ´vägg med luftspalt.
Det ena rummet gränsar även mot ett rum, där jag inte satt vägg alls ännu. Här tänkte jag göra en dubbelvägg 2x70mm med luftspalt, alternativt 70 + 45 mm. Gör det stor skillnad om jag nöjer mig med en 45mm på ena delen?. Jag har tänkt använda 70mm på ena oavsett, då jag skall fälla in ett Golvvärmeskåp i väggen, och vill ha lite mer att skruva i.
Väggarna kommer kläs med OSB och ett lager gips. Frågan är bör jag gipsbeklä även inre delen. Går ju bara att komma åt ena väggen för detta. Eller är en inre gips onödig eller rent av fel??
Jag tänker då Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
Två av rummen gränsar till varandra med den 95mm reglad bärande vägg mellan. Här tänkte jag komplettera en 45mm ´vägg med luftspalt.
Det ena rummet gränsar även mot ett rum, där jag inte satt vägg alls ännu. Här tänkte jag göra en dubbelvägg 2x70mm med luftspalt, alternativt 70 + 45 mm. Gör det stor skillnad om jag nöjer mig med en 45mm på ena delen?. Jag har tänkt använda 70mm på ena oavsett, då jag skall fälla in ett Golvvärmeskåp i väggen, och vill ha lite mer att skruva i.
Väggarna kommer kläs med OSB och ett lager gips. Frågan är bör jag gipsbeklä även inre delen. Går ju bara att komma åt ena väggen för detta. Eller är en inre gips onödig eller rent av fel??
Ojoj det var seriöst. Har du ljudklassade dörrar då? Mina innerväggar är 45x45 Jag har faktiskt tagit ner gipset och isolerat och sedan satt osb+gips på den sidan jag rev.M mojjen skrev:Håller på med en tillbyggnad och tänkte försöka ljuddämpa hyffsat mellan angränsande sovrum.
Inte ljudklassade men jag köper massiva eller semimassiva. Har båda i huset och båda verkar dämpa bra. Köper alltid ljuddämpade karmar med gummilist. Tonårsdottern börjar väl snart släpa hem pojkvänner, då kan det vara bra för vår sinnesro at slippa höra mer än nödvändigtT Tompafix skrev:
Isover sida var riktigt bra, tack. Klarlagt att det inte skall monteras några gipsskivor inne i väggen...T Tompafix skrev:
Skall försöka utreda hur mycket man förlorar på att dra ner ena regeln till 45mm. Det är ju trots allt inte hotell vi bygger.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
70+45 blir utmärkt om du har t.ex. 10mm luftspalt mellan. Kör du osb+ gips på båda sidor och undviker hål så blir det en ganska tyst vägg.