Jag behöver skapa luftflöde genom badrumsdörr eftersom det är helt stängt nu. Rent praktiskt skulle jag föredra spaltventil genom dörren men tyvärr så tycker jag dom är för jävla fula. Åtminstone i ett gammalt charmigt hus som vi bor i, nybyggt så passar dom bättre.

Så, jag är inne på att såga av i underkant av dörrbladet. Finns det något vedertaget sätt att ljudisolera den öppningen? Jag tänker mig att någon form av ljuddämpande men luftgenomsläppande vit skumplast eventuellt skulle kunna limmas på utan att det syns för mycket och ser konstigt ut?

Jag har inte artikelnummer på dörren, kan man gissa på att det är 1cm massivt i underkant så jag ska såga av 5-8mm nånting?
 
Duttarmajster
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Dessa fina ventiler i gammalt stuk kanske kan vara något för er? en på vardera sida av dörren.

[länk]

[länk]

Tror inte dessa kommer släppa igenom så värst mycket ljud.

Tror inte heller det går att få till ljuddämpning som är diskret.
Ja dom var ju faktiskt lite mer tidstypiska tack för tipset! Orimligt dyra men jag kanske lyckas hitta billigare någonstans jag får leta lite.

Ljuddämpande material inne i dom ventilerna så det inte är öppet hål borde väl ändå se ok ut kanske? Eventuellt skulle man kunna spraymåla ljuddämpningen med kopparfärg men då påverkar man antagligen luftflödet för mycket.
 
Duttarmajster
Visst är dom fina och dyra, jag köpte vit plast och ångrar mig varje dag när jag sitter på porslinstronen..

Ljuddämpning kommer ju begränsa luftflödet till en nivå där jag tror det blir meningslöst, det drar ju lite runt dörren ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.