Hej alla händiga,

Som rubriken antyder har jag lite funderingar som rör ljuddämpning/ljudisolering.

Har precis flyttat in i en bostadsrätt i lite radhusstuk. Skulle inte säga att det är särskilt lyhörd. Jag har dessutom bara en vägg som gränsar mot en granne. Hör inte särskilt mycket ljud därifrån generellt, förutom när jag sitter i min soffa som är placerad vid den delade väggen. Gissar att grannen har sin TV utmed samma vägg.

Denna hör jag en del genom väggen. Upplever ljudet som ganska dämpat och dovt. Hör "vanliga" TV-ljud lite lätt och starkare ljud något mer.

På lite halvlång sikt skulle jag vilja bättra på hur ljuddämpad väggen är. Det är en vägg i betong eller lättbetong.

Vilka alternativ som ger effekt har jag?

Är det att dunka upp en extra vägg för just ljuddämpning, isolerad med typ mineralull?

Jag har en ganska stor tavla ovanför soffan. Ger det något att klä in baksidan av denna (och ev. soffan) i något ljuddämpande material? Suger det upp något av ljuden från väggen?

Allt gott!
 
Titta på Akustiprofil+ från Europrofil med gips. Bygger lite och dämpar ljudet men det kan fortplanta sig i golv och tak också
 
  • Gilla
Fitzroy Osmokes
  • Laddar…
Den går även att med ntera på vägg. Har själv gjort det i en renovering av kontor för att klara ljudkraven.
 
Jag byggde om lite när jag bodde i USA en tid. Hade också problem med grannljud. Det slutade med att jag köpte "akustikplattor". Det närmaste jag kan komma i beskrivning är att det är samma typ av platta som man gör anslagstavlor (för häftstift" av som man klär med väv. Luddig förklaring men det är det bästa jag kan göra. Limmade på dessa med bygglim för att avsluta hela bygget med gipsplattor. Sanslös skillnad i dämpning av alla frekvenser! Finns det där så finns det säkert här och det skulle inte förvåna mig om de på Home Depot sålde på en vanlig kontorist just det som var avsett för anslagstavlor och hävdade att det var för akustik! 😀 Hur som helst funkade det. Lycka till.
 
F fhaan skrev:
Jag byggde om lite när jag bodde i USA en tid. Hade också problem med grannljud. Det slutade med att jag köpte "akustikplattor". Det närmaste jag kan komma i beskrivning är att det är samma typ av platta som man gör anslagstavlor (för häftstift" av som man klär med väv. Luddig förklaring men det är det bästa jag kan göra. Limmade på dessa med bygglim för att avsluta hela bygget med gipsplattor. Sanslös skillnad i dämpning av alla frekvenser! Finns det där så finns det säkert här och det skulle inte förvåna mig om de på Home Depot sålde på en vanlig kontorist just det som var avsett för anslagstavlor och hävdade att det var för akustik! 😀 Hur som helst funkade det. Lycka till.
Du täckte alltså hela väggen med sådana och sedan en gipsskiva på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.