2 012 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Ljudavskiljande vägg mot badrum och reglarna oskivade på ena sidan
Funderar på om det räcker med skivor bara på badrumssidan (15 mm plywood + gips på 70-regel) när man vill avskilja ljud mot t.ex ett sovrum. Tanken när man konstruerat "badrumsväggen" från Säker Vatten" måste väl vara att det är inklusive uppstyvande skivor på andra sidan reglarna.
Finns det kanske något sätt att förbinda reglarna utan att vidareföra ljud?
Bifogar en bild på hur jag menar, som är stulen från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brandklassad-avskiljande-vaegg.326308/
Finns det kanske något sätt att förbinda reglarna utan att vidareföra ljud?
Bifogar en bild på hur jag menar, som är stulen från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brandklassad-avskiljande-vaegg.326308/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Gör du enligt bifogad bild kommer du att få jättebra dämpning mellan bad och sov samtidigt som väggen klarar säkervattens krav. Däremot är det en ganska dyr vägg att bygga. Jag anser att det räcker att fullisolera och foga en 70mm stomme med gips+plywood på ena sidan och gips x2 på den andra. Dessutom tar beskriven vägg en massa plats också.
På själva sovrumssidan så blir det OSB och gips.J justusandersson skrev:
Jag menade att på regeln som blir in mot badrummet så blir det ingen skiva på andra sidan.
Men kom sedan på efter att inlägget var skrivet att man kunde göra reglingen mot badrummet stadigare genom att sätta en OSB på den medan sovrumsväggen fortfarande inte är öppen. Då blir den dock 1 cm ytterligare tjock. Och det kanske avtar effekten av ljudskiljande vägg med en skiva där.
@sixten88 , ja lite överarbetad men det blir tvättställ och dusch och därmed avlopp/vattenrör i den väggen så frågan är om det blir tyst nog. Med tom vägg så hade jag inte funderat.
Förvisso tror jag det räcker med "enklad" 70-regel, alltså skivor bara på ena sidan.
Men om du är orolig skulle du ju kunna lägga dom omlott och använda en större regel på badrumssidan, t.ex. 120mm?
Men om du är orolig skulle du ju kunna lägga dom omlott och använda en större regel på badrumssidan, t.ex. 120mm?
Liknande trådar
-
Spacklat gipstak möter putsad lättbetongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Ansluta gavelvägg mot takregel pulpettak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Jord direkt mot puts på källarväggen?
Grund & Markarbeten -
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad rekommenderas för golv i suterrängplan (ej mot yttervägg)?
Golv