Hej
Jag undrar lite om det går att minska mängden ljud i form av röster som kommer från grannen ovanför.(Låter som att dom sitter nånstans i kanalen och pratar) Hålet i väggen är ca 100x100mm. Kan det vara en idé att ansluta en flexslang till en frånluftsventil för att minimera ljudet som kommer eller ska man försöka bygga en låda runt detta så man får plats med lite bättre grejjer? Det sistnämnda försöker jag undvika just pga det estetiska.

Tack på förhand

• Rostigt och nedslitet hål i en vägg, cirka 100x100mm, som kan vara ljudkälla från grannen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En stryoinsats aka ljuddämparinsats i kanalen gör nog underverk där.
3D-grafik av styroinsats för ljuddämpning i ventilationssystem.
Skapa konto

Q
N newkidintown skrev:
Hej
Jag undrar lite om det går att minska mängden ljud i form av röster som kommer från grannen ovanför.(Låter som att dom sitter nånstans i kanalen och pratar) Hålet i väggen är ca 100x100mm. Kan det vara en idé att ansluta en flexslang till en frånluftsventil för att minimera ljudet som kommer eller ska man försöka bygga en låda runt detta så man får plats med lite bättre grejjer? Det sistnämnda försöker jag undvika just pga det estetiska.

Tack på förhand
Byggde en värme förflyttare för några år sen, byggde ungefär som denna. Klädde även alla väggarna med högtalarmatta. Den dämpade ljudet väldigt bra.

• Schematisk ritning av en värmeöverflyttare med pilmarkeringar som visar luftflödesriktning.
    Skapa konto
D DrGreenbaum skrev:
[bild]
Skulle dessa fungera ihop, flexröret valde jag för att det ska gå att trycka in den i befintlig kanal som går rakt upp efter ca 20cm.

• Flexibelt ljuddämparslang som är hoprullat och märkt med "REA", diameter 100mm och 120cm långt.
    Skapa konto
  • Flexibelt polyuretanskum till ljudisolering, anpassat för cirkulära kanaler.
    Skapa konto
  • Bild på en ljuddämpande kontrollventil CKÖ avsedd för att minimera överhörning mellan lokaler.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jo går nog klockrent men då räcker det med flexdämparen och donet. Insatsdämparen blir overkill då.

• Gilla
newkidintown
  • Laddar…
D DrGreenbaum skrev:
[bild]
Inno-spjäll brukar inte ge särskilt mycket ljuddämpning i min erfarenhet. reducerar luftflöden hyfsat dock så man kan få bort lite luftljud över don om det är höga flöden.

Med det sagt så är dom ju ganska billiga, så det är bara att testa :) Lite skillnad gör dom säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.